Europeiska socialfonden stöttar skolor och arbetsgivare i Boråsregionen

Europeiska socialfonden stöttar skolor och arbetsgivare i Boråsregionen

Europeiska socialfonden (ESF) beviljar Västsvenska Handelskammaren 1 miljon kronor för att öka samarbetet mellan skolor och arbetsgivare i Boråsregionen.
  – Rent konkret handlar det om att motverka stigande arbetslöshet och missmatchning på arbetsmarknaden, men också om att skapa mer långsiktiga samarbeten, säger Ove Lillestöl, regionchef på Västsvenska Handelskammaren.

Projektet som får finansiering heter Bra Samverkan Skola-Arbetsliv (BRA-SSA) och är ett direkt resultat av samverkan mellan tio olika organisationer i Boråsregionen. Handelskammaren är projektägare för projektet och samtliga kommuner i Boråsregionen omfattas. Huvudsyftet är att skapa ett mindre glapp mellan utbildningsväsendet och arbetsmarknaden.
  – Vi ser med oro på den ökande ungdomsarbetslösheten men samtidigt ska vi komma ihåg att det finns företag och branscher som faktiskt går bra, pandemin till trots, och som vill nyanställa men som inte får tag på folk. Unga behöver därför, nu mer än någonsin, få reda på hur behoven på arbetsmarknaden ser ut, säger Ove Lillestöl och fortsätter:

– Därför är vi glada för att ESF stöttar det viktiga projekt som vi tillsammans med andra aktörer inom kompetensplattformen har arbetat fram, det är en vinst för Boråsregionen.

Ska ge unga högre valkompetens

BRA-SSA ska bidra till mer välgrundade studie- och yrkesval och därigenom åstadkomma högre genomströmning i gymnasieskolan, men även en jämnare könsfördelning på arbetsmarknaden.

Två statliga utredningar (SOU 2019:4 och 2020:33) har påtalat orsakerna till den rådande missmatchen på arbetsmarknaden; elever får inte tillräcklig studie- och yrkesvägledning i grundskolan och utbudet av gymnasieutbildningar motsvarar inte behoven på arbetsmarknaden.
  – Utredningarna påvisar hur komplex kompetensförsörjningen är och hur många olika parter den innefattar. Därför är det glädjande att flera organisationer gemensamt tar sig an utmaningen med att skapa välfungerande strukturer för skola-arbetslivssamverkan, säger Dennis Lenberg, ordförande, Kompetensrådet i Boråsregionen.

God kännedom om arbetsmarknaden är avgörande för att elever ska kunna göra välgrundade val.
 – En väl fungerande studie- och yrkesvägledning som hela skolan och det närliggande arbetslivet tar ansvar för har potential att stärka ungas studiemotivation, väcka intresse för olika typer av yrken och minska risken för felval. Det ligger i företagens samhälls-  och affärsintresse, säger Ove Lillestöl.

Om projektet BRA-SSA

I projektet ingår grundskole-, gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningarna, IUC Sjuhärad, Företagarna Sjuhärad, Boråsregionens kommunalförbund, Borås Näringsliv och Business Region Borås. Projektsamarbetet baseras på det fokusdokument som Boråsregionens kompetensråd arbetat fram under året.

Projektet ska utveckla strukturer inom tre huvudområden:

* Bättre analyser för matchning av utbildningsutbud och kompetensbehov

* Utvecklad vägledningsverksamhet

* Ökade och utvecklade kontakter mellan utbildning och arbetsliv

Resultat
Projektet ska leda till att arbetslivet blir mer integrerat i skolans aktivitetsplaner där engagemang ska följa en tydlig struktur och vara förutsägbar. Både skolan och arbetslivet ska veta vilka aktiviteter som ska genomföras och vilka kunskapskrav de svarar upp emot, genom hela utbildningssystemet.

För mer information vänligen kontakta:

Rasmus Flick, projektledare, Västsvenska Handelskammaren 0709-720325
Ove Lillestöl, regionchef, Västsvenska Handelskammaren 0702-046009
Dennis Lenberg, styrelseordförande, Företagarna Borås, 0707-279098

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Ove Lillestöl

Regionchef Boråsregionen 033-20 62 43