Varaktigt stabil prognos under hösten

Färre konkurser och ökad framtidstro i Västsverige

Västsvenska handelskammarens konjunkturindikator visar på fortsatt positiva utsikter både i den korta och långa prognosen. Under de kommande tre månaderna ser vi till och med att framtidstron ökar.

Ingen lär ha missat att samhället öppnade upp i slutet av september. Vi ser alltmer folk på gatorna, inte minst när publiken återigen strömmar till ett fullsatt Scandinavium och till kulturevenemang runt om i regionen.

– Det är lika kul att höra företagen berätta om känslan av friska vindar som drar igenom deras lokaler när både kollegor och kunder återvänder, säger handelskammarens vd Johan Trouvé.

Den västsvenska företagspanelen har fortsatt den positiva framtidstro vi iakttagit sedan årets början. När vi tittar på höstens konjunkturrapporter ser vi även att vi hamnat på en varaktigt stabil nivå.
  – I nuläget är många företag fortsatt i komponentbristens klor, det gör att företagens bedömningar på kort sikt blir något mer avvaktande. Däremot ser en klar majoritet av dem redan nu att de kommer nå en ökad omsättning under 2022 när det förhoppningsvis blivit mer ordning på världshandeln, säger Johan Trouvé.

Är inflationen ett problem?

Till följd av störningar i utbud och efterfrågan ser vi att inflationen steg något över förväntan under föregående månad. Inte minst i Storbritannien som är en av Västsveriges största importländer, där uppmättes den största ökningen från en månad till en annan sedan måttet började användas 1997.
  – Det får effekter på konsumtionen och i förlängningen exporten från Göteborgs hamn. En av orsakerna till den ökade inflationen är de stigande råvarupriserna runt om i Europa. Under våra möten med Riksbanken menar de att detta är temporära effekter från turbulensen som uppstått under pandemin. Vi tror och hoppas att så är fallet.

Antal konkurser ökar i landet samtidigt som de minskar i Västsverige

Antalet konkurser i riket steg under senaste månaden med 13 procent jämfört med samma period förra året. Västra Götaland utmärker sig däremot med en minskning på -9 procent.
  – Den positivitet som vår konjunkturindikator visar är inte lika självklar överallt i landet. Som draglok i svensk ekonomi är det självklart kul att det går bra för Västsverige. Samtidigt är det något vi följer noggrant nu under hösten när det är dags för företagen att betala in den uppskjutna skatten, säger Johan Trouvé.

Energiförsörjning

Som centrum för omställning till ett fossilfritt transportsystem ser vi att Västsverige har goda möjligheter att fortsatt vara dragloket i svensk ekonomi. Men då krävs det att beslutsfattare prioriterar en tillförlitlig elförsörjning.
  – När jag frågar företagen om deras utmaningar framöver nämns energiförsörjning som en av de absolut viktigaste punkterna. I Göteborg behöver vi bland annat se till att det blir en ny kraftledning från Ale till Hisingen.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy