Förändringar i tullhantering riskerar att kosta företagen mycket – men stödet från Tullverket blir allt bättre

Tullhantering är en viktig del för i princip samtliga bolag som sysslar med internationell handel. Men det finns fortfarande ett stort kompetensgap hos västsvenska företag, det visar Västsvenska Handelskammarens tullundersökning.

När hundra västsvenska företag, verksamma inom internationell handel och tull, får frågan om hur väl förberedda de är på de förändringar som träder i kraft på tullområdet 1 maj 2016 svarar över 75 procent att de inte känner till dem. En av de största ändringarna då blir att tullhanteringssystemet digitaliseras helt.

När bolagen tar ställning till förändringarna och hur det påverkar dem visar det sig att en femtedel av regionens bolag berörs i hög grad. I första hand är det konsekvenser i form av ökade kostnader och organisationsfrågor som påverkar verksamheterna.

Samtidigt anger 30 procent av företagen att stödet ifrån Tullverket är bra, jämfört med samma undersökning från i fjol då under 20 procent svarade att stödet var tillfredsställande. Fler företag tar också hjälp i arbetet med tull, via ombud, Tullverket och andra expertföretag. Mätningen visar också att det finns ett kunskapsgap inom tullområdet bland västsvenska bolag. Nära 50 procent anger att de ser ett behov av att öka kunskaperna kring tullfrågor och att de största hindren för att göra det utgörs av bristande kompetens och personella resurser. Endast 5 procent av bolagen anger ekonomi som ett hinder.

Västsvenska Handelskammarens rapport visar att tull är avgörande för de drygt 70 procent av bolagen i regionen som sysslar med internationell handel. Att området står inför stora utmaningar är företagen generellt omedvetna om. Det riskerar att kosta västsvenskt näringsliv onödiga resurser i form av ökade kostnader, försenade transporter och bristande kompetens kring nya system inom tullhantering.

Bolagen behöver hjälp i sitt arbete och regeringen bör avsätta mer riktade medel till Tullverket för information och kunskapsförmedling om de förändringar som är på intågande. Samtidigt behövs utbildningar inom tull skapas på olika nivåer, både inom logistik på universitetsnivå och via betalkurser hos utbildningsbolag samt av Tullverket själva. Vid sidan av detta bör västsvenska företag skapa smidigare processer internt kring tull för att öka kompetensen och bli bättre förberedda på de förändringar som kommer att ske med start 1 maj 2016.

100 företag deltog i undersökningen, medverkande bestod av små och stora företag från hela regionen. Hälften av bolagen är verksamma inom tjänsteindustrin och hälften inom tillverkandeindustrin. Samtliga hanterar tullfrågor och är beroende av internationell handel.