Framtidsoptimismen kvarstår men visar tecken på att plana ut

Framtidsoptimismen kvarstår men visar tecken på att plana ut

Framtidsoptimismen i Borås fortsätter att öka på kort sikt men minskar långsiktigt, visar Handelskammarens konjunkturundersökning. Samtidigt som ökningen sett över tre månader är marginell, är den långsiktiga minskningen markant.

– En viktig faktor som vi bör ha i åtanke är att förändringen sker utifrån redan höga nivåer som dessutom varat under en längre period. Borås var även den region vars långsiktiga optimism steg mest förra månaden. Att den långsiktiga framtidstron avtar är därför inte helt oväntat, säger Handelskammarens regionchef Ove Lillestöl och fortsätter:

– Samtidigt ska det poängteras att den långsiktiga optimismen i dagsläget ligger på liknande nivåer som resterande regioner, vilket visar på fortsättningsvis hög optimism jämfört med tidigare pandemimånader och är därmed en positiv indikator för näringslivsutvecklingen.

God fart i tillverkningsindustrin

Det är även god fart i svensk industri. Att industrin går bra, bekräftas av konjunkturmätaren för den svenska ekonomin, inköpschefsindexet (PMI), som presenteras av Swedbank och Silf. Trots att indexet sjönk för första gången på åtta månader i januari och ytterligare något i februari, så skedde förändringen från hög nivå. Jämfört med tidigare pandemimånader förblir det aktuella läget också högt, vilket visar på en fördelaktig utveckling i tillverkningsindustrin.
– Det är ett tecken på en återhämtning inom svensk produktion och kan tolkas som ett gensvar på en ökad efterfrågan. Det inger hopp om ökad handel och därigenom en förstärkt ekonomi i regionen och landet, säger Ove Lillestöl.

Containerbrist och höga fraktpriser

Samtidigt bidrar dock containerbrist till svårigheter att tillgodose den ökade efterfrågan, vilket delvis kan förklara de senaste två månadernas sjunkande industritillväxt som nu börjat påverka svenska export-, och importföretag. Dessutom orsakar containerbristen stigande fraktpriser som i sin tur har negativa konsekvenser för bland annat handeln med Europa och Asien, två av Sveriges viktigaste handelspartners.
  – Händelseförloppet ger dubbla budskap. Att ett tydligt intresse för konsumtion finns är positivt då det bidrar till handel och tillväxt. Samtidigt leder problematiken till att varorna inte når ut till marknaden, vilket gör att export-, och importsektorn drabbas och att tillväxtmöjligheterna därmed kan begränsas på sikt, säger Ove Lillestöl och fortsätter:

– För Boråsregionen är utvecklingen påtaglig då mycket av verksamheten är beroende av en välfungerande internationell handel.

Varsel

Höga varselnivåer och fler företagskonkurser under 2020, signalerade att länet kunde komma att drabbas av högre arbetslöshet än tidigare. Ökningen kan tänkas ha bidragit till lägre framtidsoptimism vid tidigare tillfällen. Den sjunkande varselnivån under 2021 års andra månad, tyder på motsatt effekt.
  – Under februari varslades 225 personer i Västra Götalandsregionen, cirka hälften så många som motsvarande period 2020 och visar därmed de lägsta nivåerna sedan augusti 2019. Samtidigt ser vi en del nyanställningar och under andra veckan i mars fick fler personer ett jobb än antalet nyinskrivet arbetslösa. Det tyder på viss återhämtning hos företagen och kan bidra till en mer positiv framtidssyn, säger Ove Lillestöl.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Ove Lillestöl

Regionchef Boråsregionen 033-20 62 43