FULLSATT NÄR VÄSTSVENSKA FÖRETAG TRÄFFAS FÖR ATT PRATA INTERNATIONELL HANDEL

FULLSATT NÄR VÄSTSVENSKA FÖRETAG TRÄFFAS FÖR ATT PRATA INTERNATIONELL HANDEL

Hållbar export är ett av fokusområdena för Internationella Handelsdagen 2023. Den 11:e maj träffas närmare 300 deltagare från Västsveriges små och medelstora företag i Göteborg för att ta del av det senaste inom internationell handel.

Bland dagens höjdpunkter är ett panelsamtal om svensk konkurrenskraft med Håkan Jevrell, statssekreterare till handels- och biståndsminister Johan Forssell, Anna Stellinger, Chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv samt Jan Larsson, VD för Business Sweden. I år sätts särskilt fokus på hållbar export och trade compliance, det vill säga kontroll av lagar, regler och sanktioner.

En fjärdedel av Sveriges totala export kommer från Västsverige och Halland tillsammans.

"Västra Götalandsregionen levererar utan konkurrens det absolut största varuexportvärdet bland Sveriges regioner," säger Marina Gireva, projektledare för exportprogrammet hos Exportcenter Väst.

Enligt Marina Gireva är hållbarhet en viktig faktor i internationell handel. "Svenska företag ligger långt framme när det gäller hållbarhet vilket mer och mer är en hygienfaktor i internationell handel," säger hon.

Under Internationella Handelsdagen kommer bland annat företagen Nordic Leather och Eleiko stå på scen och berätta om hur de nått internationell framgång genom hållbar omställning.

Internationella Handelsdagen arrangeras av Exportcenter Väst - ett regionalt samarbete som verkar för att stärka exporterande företag i Västsverige, samt erbjuder rådgivning och stöd för företag som vill öka sin export. I samarbetet ingår; Almi, Svensk Exportkredit, Exportkreditnämnden, Business Sweden, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Enterprise Europé Network, Industriell Dynamik/RISE och Västsvenska Handelskammaren.

Journalister är välkomna att medverka under dagen. Vänligen kontakta Åsa Tegelberg.

Datum: 11/5

Tid: 08:00 – 13:30