Inte acceptabelt att resultaten sjunker i grundskolan

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Gunilla Hell Bellman, projektledare kompetensförsörjning, 0707-12 41 96
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33

Dagens svenska elever presterar sämre än vad de gjorde i början av 90-talet. I en rapport som Skolverket presenterade i fredags framgår det att de sämre resultaten beror på att grundskolan har blivit mindre likvärdig. Skolan och näringslivet måste fortsätta jobba tillsammans för att göra eleverna så bra förberedda som möjligt för arbetslivet, anser handelskammaren.

Skolverkets rapport visar att det är fyra förändringar som ligger bakom de sämre resultaten: samhället har blivit mer segregerat, skolan har decentraliserats vilket lett till mindre av behovsmotiverad finansiering, undervisningen har individualiserats och skolornas pedagogik har blivit mer differentierad. Att eleverna uppvisar sämre värden än för knappt tjugo år sedan är anmärkningsvärt, anser Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren:

- Att resultaten inom läsförståelse, matematik och de naturorienterade ämnena har försämrats mer än andra ämnen är mycket oroande.

Handelskammaren ger sig inte in i någon pedagogisk diskussion.

- Skolan är proffs på lärandet. Vad vi i näringslivet kan bidra med, är att tydliggöra de förväntningar som våra företag har på dagens elever och morgondagens anställda. Individualisering och differentiering kan vara positivt för att få självgående ansvarstagande medarbetare, men det måste genomföras utan att äventyra elevernas förmåga till samarbete, samverkan och helhetssyn.

Den ökande segregation som kännetecknar inte minst Sveriges storstäder är problematisk, anser handelskammaren.

- Allt fler företag arbetar systematiskt och strategiskt med att öka mångfalden i sina organisationer. Många företag upplever att blandade grupper är både mer kreativa och mer lönsamma. Att kunna samarbeta med människor från olika kulturer är en viktig erfarenhet som eleverna bör ha med sig från skolan, säger Johan Trouvé.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren arbetar med projekt och långsiktig påverkan av utbildningssystemet för att stärka skolan och elevers möjlighet till en god framtid.

- Företagen är en viktig resurs när det handlar om utvecklingen av skolan. Att använda företag som lärmiljö är både kostnadseffektivt och motivationsskapande för elever. Det underlättar dessutom undervisning av svåra teoretiska moment när man kan visa verklighetsbaserade exempel och vardagsnära förebilder, avslutar Johan Trouvé.