Mathivations grundare får pris av Kungen

Mathivations grundare får pris av Kungen

Handelskammarens Farid Nolen prisas av Kungen. Idag tar Farid Nolen emot stipendiet Kompassrosen för sina insatser med att sporra skolungdomar att lära sig matematik. Kompassrosen delas ut på Slottet av Hans Majestät Carl XVI Gustaf.

32-åriga Farid Nolen har tilldelats Kompassrosens stipendium inom offentlig sektor för sina insatser med att involvera unga att motivera varandra i matematik. Farid Nolen är projektledare på Västsvenska Handelskammaren och driver projektet Mathivation, som han är en av grundarna till.

Stipendiet Kompassrosen att delas ut av Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf under Seminariet Ungt Ledarskap som äger rum den 11 april 2013 på Kungliga Slottet i Stockholm.

– Farid får stipendiet för att han alltid sätter ungdomarna i främsta rummet och leder utvecklingen genom att öka kunskapen om matematik för dagens unga, säger Eva Fernvall som är ordförande för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskaps stipendiekommitté.

Delas ut för mod, omtanke och handlingskraft

Stipendiet Kompassrosen delas ut årligen av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Det delas ut till tre unga människor som har visat mod, omtanke och handlingskraft utöver det vanliga och som är goda förebilder för andra. Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap bildades inför Kungens 60-årsdag med ändamålet att främja ungdomars utbildning i ledarskap utifrån de värderingar som kommer till uttryck i scoutrörelsen.

Utvald bland 500 nominerade

Under året som gått har över 500 unga ledare nominerats till Kompassrosen. Av dessa har Farid Nolen tillsammans med två andra stipendiater valts ut. Farid Nolen får stipendiet inom kategorin offentlig sektor. Han mottar 250 000 kronor som ska användas inom fem år för att utveckla hans personliga ledarskap.

- Vi är väldigt glada och stolta över att Farid Nolen uppmärksammas på det här sättet. Han inspirerar de unga, de som är framtidens chefer och medarbetare. Ledarskap är en viktig pusselbit i bygget av framtidens Västsverige, säger Johan Trouvé, Handelskammarens vd.