Näringslivet samlas i tusental för att prata miljö och utveckling

Kontaktperson: Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633
Anmälan till:
robert.odenjung@handelskammaren.net

Trehundra affärsmöten, sex fördjupningsseminarier och närmare 3500 i publiken på Scandinavium. Det är vad som erbjuds på tisdag den 28 april när årets Industri- och Handelskammardag äger rum. Media är välkommen under hela dagen.

För tredje året i rad arrangeras Industri- och Handelskammardagen på Scandinavium i Göteborg. I år samlas näringslivet i skenet av såväl internationella klimatutmaningar och en ekonomisk svag konjunktur. Ambitionen är att sprida hopp, energi och inspiration samt att belysa hur vi går från tung industri till gröna innovationer.

På scenen i Scandinavium, med start klockan 16.30, kommer inspiratörer som

• Volvo Personvagnars vd Stephen Odell
  • SKFs vd Tom Johnstone
  • miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand
  • Chalmers rektor Karin Markides och
  • SEBs senior economist Klas Eklund att berätta om hur vi löser problem som är såväl globala som regionala.

Dessutom medverkar

• landshövding Lars Bäckström
  • Göteborg Energis vd Anders Hedenstedt
  • regionråd Kent Johansson
  • vd Maria Khorsand från SP i Borås
  • senior vice president Hanne Rönneberg från Green, Skanska
  • marknadschef Magnus Sallbring från Atea
  • AB Volvos senior vice president Jan-Eric Sundgren
  • miljöutskottets vice ordförande Claes Västerteg och
  • advokat Malin Wikström från Gärde Wesslau Advokatbyrå

Per-Ingvar Brånemark kommer att tilldelas handelskammarens utmärkelse av första storleken av handelskammarens styrelseordförande Finn Johnsson. Moderator för kvällen är Johan Trouvé, handelskammarens vd.

För media kommer det att finnas avsatta platser i Scandinavium (sektion F) och vid behov kommer det också finnas tillgång till en mer avskilt intervjurum.

Nytt för i år är att handelskammardagen inleds med såväl kontaktmässa som av ett antal fördjupningsseminarier. Under kontaktmässan Business Match träffas drygt hundra västsvenska företagare genom så kallad speed-dating i syfte att göra knyta kontakter och göra affärer. Kontaktmässan äger rum på Svenska Mässan mellan 9.15 och 16.00.

Med start klockan 14.00 arrangeras sex fördjupningsseminarier som behandlar ämnen som affärsutveckling, energi, grön IT, kapital, vind- och vågkraft samt återvinning. Nedan följer vem som arrangerar och en beskrivning av respektive seminarium. (Mer information om seminarierna finns att läsa på http://www.handelskammaren.net/sv/tjanster/Konferens_och_event/Industri--och-Handelskammardagen28april/Fordjupningsseminarier/).

Miljöarbetet stärker affärerna
Arrangeras av Nutek
Här ges inspiration och tips till företag som vill utveckla sitt miljöarbete. Den ger metoder för både stora och små steg, visar på goda exempel och förklarar en del viktiga nationella och internationella miljöbestämmelser.

Energibolagets roll för framtidens transporter
Arrangeras i samarbete mellan Göteborg Energi, Volvo Personvagnar och AB Volvo
Hur drivs framtidens bilar, lastbilar och bussar? Lyssna på ledande aktörer inom energisektorn och transportsektorn och dra dina slutsatser om potentialen av samarbeten som bryter de traditionella barriärerna för transporter så som vi känner dem.

Hållbar utveckling - att fatta långsiktiga beslut
Arrangeras av Atea
Ta del av lösningar som leder till högre effektivitet, ekonomiska besparingar och stora miljövinster - inga stora beslut, men med garanterat stor effekt. Kom och låt dig inspireras till att utnyttja dagens teknik samtidigt som du sparar miljön, effektiviserar din verksamhet och sparar pengar!

Är miljöteknikföretag vinnare eller förlorare i jakten på kapital i finanskrisens spår?
Arrangeras av miljöstrategiska forskningsstiftelsen Mistra och börjar redan klockan 13.30.
Seminariet belyser de finansiella möjligheter och svårigheter som finns för miljöteknikföretag att gå från forskning till exportindustri. Vilka är de finansiella villkoren från sådd till noterat bolag och hur kan det finansiella gapet för miljöteknikföretag överbryggas?

Våg- och vindkraft som ny svensk industrigren
Arrangeras av Västra Götalandsregionen
Vindkraften växer globalt med 25 procent årligen och vågkraft är ännu i sin linda men har en stor potential. Många företag skulle kunna vara leverantörer till denna industri, men vad handlar det om? Hur kan vi skapa ett starkt industrikluster i Västra Götaland?

Hur kan vi minska mängden avfall och samtidigt öka tillväxten för företagen?
Arrangeras av Renova
Hur kan vi gemensamt få ett blomstrande näringsliv utan att miljön får betala priset? Att vi måste göra något för att bromsa de växande miljöproblemen är de flesta överens om.
För att det ska bli möjligt måste vi kombinera målsättningen med en tillväxt för regionen utan att avfallsmängderna ökar i samma takt.
Det krävs förstås en gemensam insats av Västsveriges företag, organisationer och hushåll.