Göteborg 14 mars 2014

Nattsvart eller hoppfullt - nu presenteras bilden av Göteborg

I fyra månader har journalisten Kenny Genborg utforskat bilden av Göteborg. På uppdrag av Handelskammaren har han gjort ett stort antal intervjuer med personer med vitt skilda perspektiv på staden. Nattsvart eller hoppfullt? 19 mars presenteras resultatet på Pustervik.

Det var i slutet av förra året som Västsvenska Handelskammaren beställde en journalistisk granskning av Göteborgs styrkor och svagheter av tidigare GP-medarbetaren, numera frilansjournalisten Kenny Genborg. Tillsammans med reportern Kerstin Sjödén har Genborg intervjuat mer än 20 personer. Med en uppsättning frågor som alla rört sig runt intervjupersonernas upplevelse av Göteborg och stadens framtidspotential har Genborg och Sjödén bland annat mött etablerade makthavare som LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson, AstraZeneca och Ericssons styrelseordförande Leif Johansson och GT:s chefredaktör Frida Boisen. De har också intervjuat tongivande personer ur andra sfärer som Afrah Nasser, bloggare och student samt Lars Olsson ägare till restaurang Dubbel Dubbel.

Nu sammanställs materialet och analyserna i tryckt form.

- Personligen gick jag in i uppdraget med en uttalad optimistisk syn på Göteborgs möjligheter. Vi har stora styrkor att bygga på, men det finns några riktigt besvärande strukturella problem, säger Kenny Genborg, frilansjournalist.

Rapporten om bilden av Göteborg ingår i en större satsning på Västsveriges framtidsfrågor som Västsvenska Handelskammaren gör.

- Rapporten visar att vi måste jobba aktivt med vår attraktionskraft. Jag tror att den här staden behöver växa mycket mer. För oss handlar det inte om att bekräfta en bild som länge rått. Tvärtom, för oss handlar det om att förändra den. Att gå vidare och få till en nyanserad diskussion och hitta ljustpunkterna att bygga vidare på, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren.

Redan veckan efter att rapporten släppts fortsätter insatserna för Göteborgs framtid. Detta i samband med att Fredrik Reinfeldt deltar i ett försnack inför kommande Handelskammardag, då gruppdiskussioner i storformat ägnas åt stadsutveckling och stadens framtid.

Vad:
Nattsvart eller hoppfullt - nu presenteras Handelskammarens arbete med att kartlägga bilden av Göteborg.

Hur: Journalisten Kenny Genborg berättar om sitt arbete och sina analyser. Vi bjuder också på scensamtal med Johan Red Top Larsson, delägare Pustervik och Eva Ossiansson, Handelshögskolan. Båda medverkar i rapporten. Samtalet leds av Handelskammarens vd Johan Trouvé.

När: 19 mars 2014 kl 12-13.

Var: Pustervik, Järntorget, Göteborg

Osa: Senast tisdag 18 mars 2014 kl 08.00 till anna.werner@handelskammaren.net
Vi bjuder på en lunchmacka.

För ytterligare information, kontakta:

Freja Bramsen, kommunikationschef, 031-83 59 80
Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.