Solhems Fönsterputs & Takvård från Skövde - ett av alla företag som medverkar i Klimatlöftet.

Nu är Klimatlöftet för företag i gång i Skaraborg

Nu startar Klimatlöftet, ett nytt initiativ för företag som vill minska sin klimatpåverkan och stärka sin gröna konkurrenskraft. Företag från hela Västra Götaland medverkar, och en rad olika branscher är representerade. Projektet drivs av Västsvenska Handelskammaren i samverkan med Klimat2030 och Företagarna Västra Götaland.

Som en del av kraftsamlingen ”Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om” vänder sig Klimatlöftet till små- och medelstora företag som vill minska sin klimatpåverkan. Tanken med satsningen är att få fler företag att lyckas med insatser som gör skillnad på riktigt och bidra till att minska de totala utsläppen i Västra Götaland.

Företag som antar klimatlöften får under ett års tid kostnadsfritt stöd genom exempelvis webbinarium, rådgivning, workshops och samverkan, med start 1 oktober 2023. Ett av företagen som antagit klimatlöften är det Skövde-baserade företaget Solhems Fönsterputs & Takvård.

- Är man inte med i den gröna omställningen blir man akterseglad, säger Per-Olof Tapper, VD på Solhems Fönsterputs & Takvård.

Unikt tillfälle att öka takten i sitt klimatarbete

Många fler har anslutit sig till satsningen och antagit klimatlöften. Till exempel företag inom transportbranschen, städföretag, restauranger, butiker, byggföretag, investeringsrådgivare och medieföretag. Även förpackningsföretag, konsulter och företag inom produktutveckling, turism och IT-lösningar kommer att medverka.

- Många företag behöver öka takten i sitt klimatarbete. För små- och medelstora företag, som inte alltid har resurser och kunskap att göra det på egen hand, är detta ett unikt tillfälle att få stöd anpassat efter den egna verksamheten. Det är väldigt kul att Västra Götaland går samman på det här sättet - inte bara företagen, utan också alla aktörer som står bakom projektet. Tillsammans kan vi se till att vår region fortsätter ligga i framkant inom den gröna omställningen, säger Camilla Kinnear, projektledare för Klimatlöftet för företag på Västsvenska Handelskammaren.

Mer information om Klimatlöftet för företag
Klimatlöftet | Västsvenska Handelskammaren

Om Klimat 2030