Mycket positiva i långtidsbedömningen

Optimismen allt större på både kort och lång sikt

Framtidstron hos Västsvenska Handelskammarens företagspanel fortsätter att öka. Skaraborgs långsiktiga konjunkturbedömning i februari överträffar optimismen från januari som då uppmätte den högsta nivån på tre års tid.

Ett kliv i positiv riktning tar även Skaraborgs kortsiktiga konjunkturbedömning som nu närmar sig nivån som rådde innan pandemin. I Skaraborg är den kortsiktiga optimismen något lägre jämfört med övriga västsvenska regioner.

  – Att vaccinationerna kommit igång i Sverige och hos våra stora handelspartners i andra länder bidrar med största säkerhet och det är viktigt att vaccinationsplanen fortgår som planerat, säger Handelskammarens regionchef Bjarne Pettersson.

Ett annat glädjeämne är att Volvo Cars ökar sin bilförsäljning under andra halvan av 2020 med 7,4 procent jämfört med samma period 2019. Företaget sålde under perioden 391 751 bilar och redovisar en rörelsevinst på 9,5 miljarder kronor.
  – Det är därmed deras bästa resultat någonsin för andra halvåret, och ytterligare ett tecken på att konjunkturen är på väg uppåt vilket är mycket positivt säger, Bjarne Pettersson och fortsätter:

– På samma sätt som det är viktigt att glädjas åt den ökande optimismen, Lika viktigt är det att poängtera att många företag fortsatt står inför ett svårt ekonomiskt läge, där förändringar i konsumtionsmönster till följd av införda regler och riktlinjer fortsätter att slå hårt mot flera branscher, däribland hotell- och restaurangbranschen.

Optimismen ökar inom exportförsäljning
Handelskammarens exportbarometer, en undersökning som görs varje kvartal, visar i likhet med konjunkturindikatorn att företagen tror på en positiv utveckling av exportförsäljningen under 2021. Starkast tilltro har man på exportförsäljningen till Västeuropa och Asien, tätt följt av Norden och Nordamerika. Dessa marknader är också de som västsvenska företag handlar mest med. 75 procent av vår export går till Europa, följt av USA och Asien.
  – Den ökade optimismen kan bland annat förklaras med att många bolag såg en viss återhämtning av exportförsäljningen under det fjärde kvartalet jämfört med de två föregående som anges som de värsta, säger Handelskammarens chef för internationell affärsutveckling Jesper Öhrn och fortsätter:

  – Västsvenska bolag är exportvana och har således konkurrensfördelar internationellt, vilket gör att vi står relativt starka i denna situation. Det framgår ju även genom att den svenska ekonomin hade en betydligt lägre nedgång än den genomsnittliga i EU.

En mjukare Brexit spelar roll
Exportbarometern visar att närmare 70 procent av bolagen tror att Brexit kommer ha mycket liten eller obefintlig påverkan på 2021. Ett område som trots allt utgör en avgörande utmaning är kopplad till tull och logistik.
  – Bland annat råder stora missförstånd kring skillnad mellan frihandelsavtal och tullunion och kopplat till regler för ursprung. Vi vill därför passa på att verkligen uppmana bolagen att informera sig ordentligt kring vad som gäller, säger Jesper Öhrn.

Påverkar internationella affärer
Graden av tilltro till utveckling av internationell handel skiljer sig åt mellan branscher. Fordons- och byggindustrin utmärker sig som mest positiva i syn på 2021.

Trots en optimistisk hållning till framtida export upplever företagen däremot att de påverkas negativt av pandemin. 80 procent uppger att Covid-19 hittills inverkat negativt på deras exportförsäljning. Importen har inte påverkats i samma utsträckning som exporten. När företagen tillfrågas huruvida deras internationella affärer påverkas av pandemin 2021 tror hälften att det kommer ha negativa konsekvenser. Samtidigt uppger cirka 10 procent av dem att deras internationella affärer faktiskt kommer påverkas positivt.

Företagens fortsatta konkurrenskraft
Exportbarometern visar att det västsvenska näringslivet har stort fokus på hållbarhet för fortsatt konkurrenskraft. Undersökningen visar även att pandemins många utmaningar lett företagen in på en mer digitaliserad bana.
– I vår exportbarometer bekräftar branscherna att digitaliseringens ”grodhopp” sker under pandemin. Nästan 40 procent uppger att den digitala marknadsföringen är mycket viktig för deras fortsatta konkurrenskraft, säger Jesper Öhrn.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy

Bjarne Pettersson

Regionchef Skaraborg och Fyrbodal 0708-48 58 16