Pressinbjudan: 160 elever samlas för att motiveras i matematik

Pressinbjudan: 160 elever samlas för att motiveras i matematik

Få ämnen i skolan skapar så mycket känslor som matte. Kring 1 av 10 elever i årskurs 9 får varje år underkänt betyg i matematik. I utsatta områden ligger siffran på 3 av 10. Samtidigt finns en stor efterfrågan på högre teknisk kompetens bland arbetsgivare.

Därför arbetar vi på Västsvenska Handelskammaren med projektet Mathivation, som i nära samverkan med skola, näringsliv och akademi, syftar till att utmana, inspirera och engagera ungdomar i matematik genom elevlett lärande. Nu är intresset bland eleverna rekordstort.

Måndag 6 februari arrangerar Mathivation en ”Inte fatta-kurs” på Chalmers tekniska högskola i Göteborg. 160 högstadieelever har anmält sig för att tillsammans motiveras i matematik.

Under dagen håller unga Mathivation-utbildare lektioner i fyra klassrum. Mathivations företagspartners är på plats och berättar för eleverna hur matematik används i vardagen på deras företag.

Till detta tillfälle bjuder vill in press att delta. Möjlighet att intervjua projektledare, mathivators (utbildare) och ev. elever kommer finnas mellan 10:00-10:10 då det är paus i schemat. Det finns också möjlighet att delta på lektion under förmiddagen.

Anmälan krävs för att närvara.

När: Måndag 6/2 09:15-11:00

Var: Chalmers, Samhällsbyggnadshuset

Vid pressfrågor och möjlighet att besöka eventet hör av dig till: Mathilda Ohlsson Larsson, kommunikatör Västsvenska Handelskammaren: 0767-23 62 42