Pressinbjudan: Internationella Handelsdagen 2024

Pressinbjudan: Internationella Handelsdagen 2024

Internationella Handelsdagen (IHD) äger rum den 18 april 2024, och har som mål att stärka Västsveriges roll som landets ledande exportregion, där Västra Götalandsregionen och Halland idag står för nästan en fjärdedel av vår totala varuexport.

Dagen arrangeras av Exportcenter Väst, en samverkan mellan samtliga offentliga exportfrämjande aktörer, koordinerad av Västsvenska Handelskammaren. IHD har utvecklats till att bli en av Sveriges viktigaste mötesplatser för diskussion om internationell handel och exportfrämjande åtgärder.

Jesper Öhrn, chef för internationell affärsutveckling vid Västsvenska Handelskammaren, menar att det är årets bästa samlade tillfälle att lyssna till regeringens utrikeshandelsstrategi, andra exportföretag och ledande aktörer samt experter inom internationella handel. Detta med fokus på att stärka landets konkurrenskraft på den globala marknaden. Dagens seminarier, diskussioner och företagsmingel kommer att fokusera på strategiska uppdateringar inom svensk utrikeshandel, viktiga geopolitiska händelser samt digitaliseringens och den gröna omställningens avgörande roll för företagens internationella konkurrenskraft.

Medverkande:

Alexandra Carlbom, Client Executive, Svensk Exportkredit (SEK)

Kina Wileke, EVP Group Communication, Volvo Group

Per Thöresson, Ambassadör Enheten för Främjande och Hållbart företagande

Jan Larsson, VD, Business Sweden

Evenemanget finansieras genom stöd från Västra Götalandsregionen, Region Halland, Tillväxtverket och Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF).

Datum och tid: 18 april 2024 kl 8-13

Plats: World of Volvo, Lyckholms torg 1, Göteborg

Anmälan: Registrering till evenemanget görs via e-post till Åsa Tegelberg på Västsvenska Handelskammaren

Vi ser fram emot er medverkan i detta viktiga forum för att diskutera och forma framtiden för Sveriges internationella handel och export.