Pressinformation: Market Access Day

Pressinformation: Market Access Day

Hur arbetar EU för att underlätta svenska företags export, vilka är EU:s främsta handelshinder och vad prioriteras? Några av världens ledande experter kommer diskutera detta och mer onsdagen 15/3. Tillsammans med EU-kommissionen, svenska UD och Kommerskollegium, anordnar Västsvenska Handelskammaren Market Access Day i Göteborg.

Det är helt avgörande för de svenska företagens tillväxt att handelns spelregler är enkla och att handelshindren är så små som möjligt. Både på EU:s inre marknad, som utgör 75% av vår svenska export och utanför EU, där svenska små- och medelstora företag ligger på efterkälke jämfört med många europeiska länder.

Som medlemmar i EU ansvarar inte Sverige själva för vår handelspolitik. I stället för att stå ensamma, gör vi det tillsammans i unionen. På så vis får vi en jämbördig röst gentemot stora aktörer som USA, Kina och regionala frihandelsområden som sydostasiatiska ASEAN.

I tider som dessa är det också viktigare än någonsin att tala för frihandeln, få till nya avtal med länder och att ratificera de som redan beslutats om.

Den 15 mars sammanför vi EU kommissionens beslutsfattare inom internationell handel.

Följande kommer att delta under dagen:

Denis Redonnet - Biträdande generaldirektör för Europeiska kommissionens handelsdirektorat och EU:s Chief Trade Enforcement Officer.

Anders Ahnlid - Generaldirektör för Kommerskollegium och leder under Sveriges EU-ordförandeskap den arbetsgrupp som undersöker möjligheterna att använda frysta ryska tillgångar i återuppbyggnaden av Ukraina.

Per-Arne Hjelmborn - Utrikesråd på Utrikesdepartementet med ansvar för handelspolitik och exportfrämjande. Hjelmborn har lång erfarenhet av handelspolitik och kan svara på frågor om Sveriges prioriteringar på olika handelspolitiska områden.

Lars Karlsson - Global Head of Trade and Customs Consulting på Maersk. En av världens främsta experter på tull- och gränshandelsfrågor och bland annat varit rådgivare till både EU och Storbritannien under brexit. Han kan svara på frågor kopplande till företags handel med Storbritannien efter brexit. Samt frågor om företags handel och logistik och vad som kan förbättras för att underlätta handeln på olika marknader i världen.

Utöver ovanstående är dagen ett unikt tillfälle att träffa företrädare från över 50 små- och medelstora företag samt representanter för flera av Sveriges största företag bl.a. Volvo, Ericsson, IKEA, H&M, SKF, Alfa Laval, Getinge och Svenskt Näringsliv. Även representanter för olika EU-medlemsländer kommer att finna spå plats (bl.a. Finland, Frankrike, Estland, Tjeckien och Österrike).

Experter från kommissionen kan även svara hur de på daglig basis hjälper svenska och andra företag som stöter på handelshinder när de handlar med länder utanför EU.

Plats: Västsvenska Handelskammaren, Parkgatan 49 i Göteborg

Finns också möjlighet att medverka digitalt.

Tid: 08:30 - 14:00

Kontakt: Mathilda Ohlsson Larsson, kommunikatör