Göteborg 28 mars, 2014

Pressinbjudan

Så blir Göteborg en attraktiv miljonstad

Det finns de som tvivlar på Göteborg. Handelskammaren hör inte till dem. Välkomna till Handelskammardagen 2014, en eftermiddag som ägnas helt åt potentialen i Västsveriges huvudstad.

Den 2 april samlar Handelskammaren näringsliv och politik för att gemensamt diskutera hur Göteborg kan vända en känsla av att halka efter till en position i absoluta täten.

Enligt Handelskammaren krävs tre saker -  befolka, boosta och benchmarka.
Men hur? På plats finns inbjudna experter, beslutsfattare inom näringsliv och politik, för att diskutera vad som krävs för att Göteborgs potential ska utvinnas. Key note speaker är kanadensiska stadsplaneraren Ann McAfee som haft avgörande betydelse i Vancouvers förvandling från gles hamnstad till en av världens högst rankade städer. Nu tar hon sig an Göteborg.

Till grund för dagen är rapporten ”Tron på Göteborg” som presenterades i mitten av mars. Jan-Olof Jacke, Frida Boisen, Eva Ossiansson, Johan Redtop Larsson, Malin Persson och Kenny Genborg är på plats för att ge sin bild av stadens styrkor, svagheter och behov framöver. Vi välkomnar också Anneli Hulthén (S), Jonas Ransgård (M) och Magdalena Andersson (S) i ett samtal om politisk mod och värdet av en stark storstadsregion.

Eftermiddagen avslutas med Handelskammarens hittills största rundabordsamtal som involverar alla 600 deltagare och hålls i samtalsledda gruppdiskussioner på temat Göteborgs framtid.

Klockan 16:00 delas utmärkelsen Årets Gränslöst Västsvensk ut.

Välkomna!
Handelskammardagen 2014

När?: 2 april
Var?: Svenska Mässan, Kongresshallen
Osa: Till anna.werner@handelskammaren.net senast 1 april 2014.

Programmet hittar du här: