Satsa mer på Sveriges fem bästa högskolor

En allt hårdare internationell konkurrens gör att Sverige måste kraftsamla för att utveckla forskning och utbildning. Det är därför hög tid att frigöra mer resurser till Sveriges fem bästa högskolor - även om det innebär att man måste lägga ner de fem sämsta. Det anser Anders Källström som är vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren. I en debattartikel i Göteborgs-Posten skriver Källström att den offentliga sektorns ekonomi är ansträngd och att allt talar för att dess finansiella problem kommer att förvärras. Därför kräver Källström att högskolesektorns finansiärer fokuserar sina resurser på de delar av landet som bidrar och som även i framtiden kommer att bidra till landets tillväxt. - Den typ av regionalpolitik som vi under hösten sett prov på inför bantningen av det svenska försvaret får inte bilda modell för hur vi i framtiden försörjer det svenska näringslivet med kunskap, skriver Anders Källström. Läs hela artikeln på http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=194601 och den artikel,http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=192731 skriven av Chalmers rektor Jan-Eric Sundgren, som föregick Källströms inlägg. Båda artiklarna är publicerade i Göteborgs-Posten. ......................................................................................... Andreas Svenungsson Projektledare - Affärsklimat Västsvenska Industri- och Handelskammaren Box 7724 SE-103 95 Stockholm, SWEDEN Besöksadress: Kungsträdgården, Volvohuset Tel: +46-08- 524 63 041 Mob: +46-709-39 68 91 Fax: +46-8-52463075 E-post: andreas.svenungsson@handelskammaren.net Hemsida: www.handelskammaren.net