Stabilt första kvartal enligt Västsvenska handelskammarens företagspanel

Stabil start på nya decenniet – företagen försiktigt optimistiska

​Sveriges ekonomi håller på att mattas av, men i Västsverige är konjunkturläget fortsatt stabilt och flera indikatorer antyder nu att den förväntade nedkylningen avstannat.
​  – Antalet varsel under årets två sista månader var betydligt lägre än under de två föregående. Dessutom var antalet konkurser i december det lägsta på hela året. Vi förväntar oss inget ras i den västsvenska konjunkturen utan ser fram emot ett stabilt ekonomiskt läge i regionen, kommenterar Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

– Riksbankens beslut att höja reporäntan indikerar att även de bedömer att ekonomin befinner sig i någon form av normalläge, säger Johan Trouvé.

Siffror från Swedavia stärker bilden av ett Västsverige som står emot när konjunkturen viker i andra delar av landet, inte minst i huvudstadsregionen. Under 2019 ökade antalet utrikesresenärer från Landvetter samtidigt som det totala antalet utrikesresenärer från Swedavias flygplatser minskade.

– Vi har en hög andel exportföretag och en stark besöksnäring i Västsverige. Det innebär att god internationell tillgänglighet och därmed att Landvetter flygplats är oerhört viktig för vår region. Att utrikesresandet ökar indikerar att såväl export- som besöksnäringen går relativt starkt, säger Johan Trouvé.

Företagspanelen positiv

Företagen själva ser också positivt på framtiden. För första gången på ett halvår är de västsvenska företagen försiktigt positiva i sin bedömning av den långsiktiga konjunkturutvecklingen.

– Att spänningarna mellan USA och Iran för stunden tycks ha lättat samt att ett partiellt handelsavtal skrivits på mellan USA och Kina välkomnas förstås av näringslivet som nu drar en suck av lättnad, säger Johan Trouvé.

I vanlig ordning kan den utdragna Brexitfrågan ha påverkat företagens framtidstro.

– Även om Brexit är negativt för handeln och frågan om ett nytt handelsavtal inte är avgjord så värdesätter näringslivet tydliga besked och det har vi nu efter det konservativa partiets seger i brittiska extravalet. 31 januari lämnar Storbritannien EU, säger Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy