Stort intresse i Borås för nya regler inom exporten

Västsvenska Industri- och Handelskammaren

8 juni 2009

Kontaktperson:
Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633

EU:s tullregelverk genomgår stora förändringar och redan 1 juli i år kommer detta att påverka alla som exporterar gods från EU. Då blir det nya krav och utökat uppgiftslämnande vid export.

Anledningen till att kravet om föranmälan införs är att tullmyndigheterna inom EU har ålagts att genomföra en ny typ av riskanalys med syftet att identifiera riskabla sändningar ur ett säkerhets- och skyddsperspektiv. Huvudorsaken till denna nya lagstiftning är det ökade terrorhotet i världen.

I morgon behandlas den här utvecklingen inom tullreglerna vid ett informationsmöte på Pulsen i Borås. Till seminariet har nästan hundra företagare anmält sig!

Representanter för media är välkomna av bevaka utbildningen.

Frågor som kommer att bevakas är :

• hur kan man som företagare förbereda sig inför ändringarna som införs 1 juli?
  • vilka nya krav kommer och vilka alternativa lösningar finns det?
  • hur undviker företagen stopp i godsflödet?
  • vilka tidsfrister gäller?
  • hur ni kan hantera informationsflödet?

Informationsmötet är kostnadsfritt och arrangeras av handelskammaren tillsammans med KGH Customs Services.

Tid: Tisdagen den 9 juni, klockkan 8.30-10.00
Plats: Konferenscentrum Pulsen, Kyrkängsgatan 8, Borås