Svag avmattning i Västsveriges ekonomi

Svag avmattning i Västsveriges ekonomi

Västsvenska Handelskammarens konjunkturspanel för mars månad visar på en fortsatt svag avmattning av konjunkturen i Västsverige. Trenden sedan årsskiftet håller i.

Våra företag är fortsatt försiktigt neutrala till utvecklingen, både på kort och lång sikt. Med lite mer oro i det korta perspektivet.

Vissa branscher är känsligare än andra; byggbranschen är fortsatt svag, och konsumentberoende företag varnar för att inflationen och räntehöjningarna riskerar att ytterligare påverka deras efterfrågan på marknaden och deras respektive försäljning.

Flera branscher fortsätter dock att gå bra, till exempel exportberoende företag, bland annat tack vare den svaga kronkursen. Även varseltalen i Västsverige är relativt låga, vilket är ett gott tecken, förklarar Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé:

Låga varselsiffror är ett bra tecken på att näringslivet ännu inte påverkats alltför hårt och att efterfrågan ligger kvar på rimliga nivåer. Med låg arbetslöshet kan konsumtionen hållas uppe.

En annan aspekt som är viktig på det långsiktiga planet är energiförsörjningen. I slutet av februari meddelade regeringen att ansökningen om den havsbaserade vindkraftsparken Poseidon som Vattenfall planerar utanför västkusten nu gått vidare till beredning i länsstyrelsen.

Det är mycket bra att projektet går vidare. Givetvis hoppas vi på att även de andra förslagen som ligger på regeringens bord får grönt ljus. Västsveriges produktion behöver fördubblas fram till 2030 och Sveriges till 2045. Regeringen kan därför inte vänta på något och måste godkänna de projekt som behövs för att tillgodose det behovet, säger Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy