Svag avmattning i Västsveriges ekonomi

Svag avmattning i Västsveriges ekonomi

Västsvenska Handelskammarens konjunkturpanel för mars månad visar på en svag avmattning av konjunkturen i Västsverige. Trenden sedan årsskiftet håller i: på lång sikt är utsikterna för Boråsregionens ekonomi bättre än det något mer negativa resultatet på kort sikt.

Byggbranschen upplever en avmattning mot byggande av privatbostäder såsom bostadsrättsföreningar och hyresrätter. En del bolag har övriga projekt som löper på och orderböckerna ser bra ut för vissa företag fram till sommaren och året ut. Det är däremot något mer osäkert kring 2024 för vissa bolag. En del exportföretag har också haft en bra period och har haft nytta av den låga kronkursen.

Att varseltalen fortfarande är relativt låga är ett också ett gott tecken, enligt Ove Lillestöl, Västsvenska Handelskammarens regionchef för Boråsregionen. Arbetslösheten fortsätter att sjunka och står nu på 6,5% och ar lägre än föregående år (7.2%):

Vår bedömning är att kompetensförsörjningsfrågorna även efter lågkonjunkturen kommer att vara en av de stora utmaningarna för många företag. Vi bedömer därför att många företag står inför svåra avvägningar att göra sig av med nyckelkompetens som är eller blir svåra att ersätta. Starka företag med en solid ekonomi kan ha fördel av att behålla och kompetensutveckla nyckelpersonal i en lågkonjunktur.

En annan aspekt som är viktig på det långsiktiga planet är energiförsörjningen. I slutet av februari meddelade regeringen att ansökningen om den havsbaserade vindkraftsparken Poseidon som Vattenfall planerar utanför västkusten nu gått vidare till beredning i länsstyrelsen. Västsvenska Handelskammarens VD Johan Trouvé kommenterar beskedet:

Det är väldigt trevligt att höra att projektet går vidare. Givetvis hoppas vi på att även de andra förslagen som ligger på regeringens bord får grönt ljus. Sveriges energiförbrukning kommer att fördubblas fram till 2040 och regeringen borde därför godkänna de projekt som behövs för att tillgodose det behovet.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy