Utbildning i Göteborg om kinesisk affärskultur

Kontaktpersoner:
Jessica Wassberg, utbildningsansvarig, 0709-407907
Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633

Handelskammaren erbjuder utbildning i kinesisk affärskultur. Kursen ger svar på frågor om vad man kan ta upp under förhandlingar - och vad som är absolut tabu. Kursen äger rum den 12 maj hos handelskammaren i Göteborg.

Utbildningen vänder sig till dig som vill förbereda dig på situationer som kan uppstå vid förhandlingar, kommunikation, affärsmiddagar och delegationsbesök. Två olika världsdelar och två olika länder. Här får du tipsen så att du förstår din kinesiske affärspartner bättre.

På utbildningen tar vi bl a upp följande:
•Personliga relationer: "Guanxi" och nätverksbyggande
•Auktoritet och hierarki
•Språk och kommunikation
•Att tappa ansiktet - tid och tålamod
•Ska du ha med dig egen tolk, eller räcker det med motpartens?
•Bör man ha visitkort på kinesiska?
•Vad kan hända under en förhandling med kinesiska affärspartners?

Vi sammanför tre av Sveriges mest uppskattade Kina-föreläsare för att ge dig allra senaste nytt från Kina:

Nils Olof Ericsson har 20 års erfarenhet av tolkning vid svensk-kinesiska regeringsöverläggningar och har tjänstgjort som Kulturråd vid Svenska ambassaden i Peking 1991-1996.
Katarina Nilsson är ansvarig på Advokatfirman Vinges kontor i Hong Kong. Katarina har stor vana av förhandlingar mellan kineser och svenskar och har förutom jur kand-examen också en examen i kinesiska från School of Oriental and African Studies vid Londons universitet.
Martin Henningsson är rådgivare i internationella affärer vid handelskammaren. Martin har bott och arbetat i Kina under flera år och är en av Västsveriges mest anlitade Kina-föreläsare.

Tid: Tisdag den 12 maj 2009, klockan 09.00-16.00
Plats: Västsvenska Industri- och Handelskammaren, Mässans gata 18, Göteborg.