Vårtecken i Västsveriges konjunktur

Vårtecken i Västsveriges konjunktur

Västsvenska Handelskammarens företagspanel förutspår en svag nedgång av konjunkturen. Men kanske finns vändningen runt hörnet då företagen trots allt gör sin mest optimistiska konjunkturprognos på åtta månader.

Efter en lång vinter finns det vårtecken även i ekonomin som påverkar företagens konjunkturbedömning. Inte minst att inflationstakten är på väg ner vilket visar att räntehöjningarna börjar få avsedd effekt.

Inflationen och de höga räntorna påverkar av naturliga skäl, investeringsviljan hos företagen. Om den försiktigt positiva prognosen håller i sig, öppnar det förhoppningsvis upp för mer aktivitet på investeringsfronten. Det vore framför allt bra om bostadsbyggandet kan komma i gång så snart som möjligt igen, då det är brådskande. Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé Kommenterar:

– Västsverige har idag stor bostadsbrist. Får vi inte upp takten i bostadsbyggandet så begränsar det näringslivets kompetensförsörjning fortsatt framåt. Även om tillgången på resurser och kompetens är stor i vår region är det ändå så att våra företag behöver och söker kompetens som idag finns utanför regionen och Sverige. Därmed behöver fler någonstans att bo och leva för att se Västsverige som en attraktiv region att komma till. En sjunkande inflation ger förutsättningar för att återuppta bostadsbyggandet, säger Johan Trouvé.

Fortsatt menar Johan Trouvé att den starka kvartalsrapporten från AB Volvo ger anledning till viss optimism från företagen i regionen.

– När det går bra för Sveriges omsättningsmässigt i särklass största bolag så får det positiva spridningseffekter. Det lyfter underleverantörerna och i förlängningen hela Sveriges ekonomi, säger Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy