Västsvenska företag sårbara på tullområdet

Göteborg 2014-10-08

Hälften av Västsveriges företag agerar på en internationell marknad och behöver hantera tullfrågor. Men kunskaperna i tullhantering prioriteras så lågt att de riskerar att bli en akilleshäl för flera företag. Det visar en färsk undersökning från Västsvenska Handelskammaren, som nu vill se åtgärder.

Tvåhundra företag, både tjänstebolag och industriföretag, ingår i Handelskammarens undersökning. Hälften av dem arbetar med internationell handel. För dessa bolag står internationell handel för 40-70 procent av omsättningen, och för tjugo procent av de tillfrågade bolagen utgör den internationella handeln minst 70 procent av den totala omsättningen.
Samtliga bolag i Handelskammarens undersökning uppger att de berörs av, och hanterar, tullfrågor.

- Urvalet och strukturen avspeglar väl det västsvenska näringslivets sammansättning och struktur som helhet, säger Ingrid Pousard, projektledare på Handelskammaren och ansvarig för undersökningen.

Trots att så många västsvenska företag arbetar med internationell handel visar Handelskammarens undersökning att hanteringen av tullfrågor prioriteras lågt. Hos en majoritet, 85 procent av företagen, är det en till två personer som arbetar med tullfrågor. Omkring tio procent av företagen har 3-4 anställda som arbetar med tull och mindre än fyra procent av bolagen har fem eller fler medarbetare som hanterar tullfrågor.

Västsvenska företag vill öka kompetensen i tullfrågor
Handelskammarens undersökning visar också att västsvenska företag ser ett behov av att öka sin kompetens på tullområdet. 48 procent av bolagen ser ett stort behov av att höja sin kompetens i tullfrågor. Elva procent ser ett visst behov av att öka kompetensen. Det kan jämföras med att 35 procent av företagen inte ser något sådant behov, vilket troligen beror på att många västsvenska företag anlitar tullombud.
- Men även om många företag använder tullombud finns ett behov av att öka kompetensen internt i tullfrågor för att kunna vara mer effektiv i kontakterna med tullombuden, säger Ingrid Pousard.

Ytterligare en faktor som bidrar till sårbarheten är att få västsvenska företag ser tullfrågor som en integrerad del av bolagets ledningsarbete. 48 procent av bolagen arbetar inte alls med tullfrågor på ledningsnivå. Omkring 35 procent av företagen låter tullfrågor ta plats i ledningen i någon mån. Det kan jämföras med att 17 procent av företagen låter tullfrågorna vara en integrerad del i ledningsarbetet och fem procent menar att frågorna i högsta grad är integrerade i ledningsarbetet.

- Sammantaget tyder svaren på att behovet av ökad kompetens inom tullområdet är stort, men att verktygen, metoderna och dialogen omkring hur man når dit brister, säger Ingrid Pousard.

Handelskammaren föreslår ett antal åtgärder för att minska de västsvenska företagens sårbarhet på tullområdet:
Ökat ekonomiskt stöd till Tullverket
Integrera tullfrågor i ledningsarbetet
Fler utbildningar i tullfrågor
Ökad dialog mellan näringslivet och Tullverket

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96