Västsverige är en tyst men inte tystad del av Sverige

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33

Västsverige är underrepresenterat på den nationella maktarenan. I två av tre styrelser är det för få västsvenskar och i allt för många saknas det helt och hållet västsvensk representation. Det gör beslutsfattarna för lite insatta i västsvenska villkor, anser handelskammaren.

I rapporten En tyst del av Sverige presenterar handelskammaren en dyster bild av inflytandet.

- I 48 av de 72 styrelser som vi har undersökt är den västsvenska representationen lägre än 20 procent. Vi har för lite inflytande i förhållande till hur många vi är i Västsverige och hur mycket vi producerar. Riktigt bra är det egentligen bara i Andra och Sjätte AP-fondens samt i SP:s styrelse. Och de ligger ju här i Västsverige, säger Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Undersökningen visar att bara fjorton procent av styrelseposterna innehas av västsvenskar. Handelskammaren anser att det beror på att de nätverk som utgör grunden för såväl karriär som inflytande till stor del återfinns i Stockholm.

- Vi vill varken gå i snällfällan eller i gnällfällan. Det handlar däremot om att vi i Västsverige ska få mer inflytande över vår egen vardag.

Handelskammarens lösning bygger på tre delar.

- Som västsvenskar måste vi själva vilja och ha förmåga att ta på oss inflytande. Det är vårt eget ansvar. Västsverige är en tyst del av Sverige, inte en tystad del, säger Johan Trouvé

- Handelskammaren kommer att fortsätta lobba för enskilda västsvenska styrelsekandidater och vi uppmanar andra västsvenskar att göra detsamma. Den diplomutbildning som vi erbjuder gör det möjligt för fler västsvenska företagare att ta på sig nationella uppdrag.

Dessutom vill handelskammaren flytta relevanta styrelser och verk till Västsverige. Detta anses leda dels till fler västsvenska styrelseledamöter, men också att Västsverige får bättre möjligheter att behålla kompetens i regionen.

- Vi funderar på om inte fyra verk inom tre områden borde flyttas till Västsverige: Inom fordonsområdet handlar det om riskkapitalbolaget Fouriertransform och inom logistiken förslår vi att Sjöfartsverket flyttas hit. Eftersom Västsverige är Sveriges mest exportorienterade region vore det också lämpligt att utreda att flytta hit såväl Svensk Exportkredit och Exportkreditnämnden.

- Ett ökat avstånd till huvudstaden vägs upp av att dessa organisationer kommer betydligt närmare de företag och de verksamheter som de är tänkta att stödja, avslutar Johan Trouvé.

Rapporten finns att ladda ner: http://www.handelskammaren.net/Documents/rapporter-2009/En-tyst-del-av-Sverige-2009.pdf