Västsverige samlar kraft för tillverkning av vindkraftverk

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, Västsvenska Industri- och Handelskammaren, 0705-534514
Anders Carlberg, projektledare, Västra Götalandsregionen, 0708-82 15 41
Bo Rydlinger, finansieringsrådgivare Swedbank, blivande projektledare för Mer vind i seglen, 0738-00 15 34
Ulf Corné, grundare Arise Windpower, 0703-999584

Västsvenska Industri- och Handelskammaren och Västra Götalandsregionen kraftsamlar för vindkraften. Målet är att skapa finansiella förutsättningar för västsvenska entreprenörsföretag att växa till potentiella storföretag. Västra Västra Götalandsregionen och vindkraftsnätverket Power Väst går in i projektet som finansiär med 500000 kronor.
-Vindkraften leder oss till en mindre fossilberoende ekonomi. Det här är ett av flera vindkraftsprojekt som Västra Götalandsregionen är involverad i och som är viktigt både för sysselsättningen i Västsverige och för vår framtida energiproduktion, säger Kent Johansson, ordförande i Regionutvecklingsnämnden.

Målet med projektet "Mer vind i seglen" är att ta fram en metod som gör det möjligt att skapa tillväxt för entreprenörsföretag inom vindkraftsindustrin.
- Det som brukar brista i den här typen av projekt, har inte att göra med teknisk kompetens, utan beror oftast på att entreprenörerna saknar finansiering och i viss mån affärsmässighet. Vi vänder på frågeställningen genom att arrangera riskkapital och finansiering först, säger Bo Rydlinger som kommer att arbeta operativt med projektet. Bo Rydlinger har tjugo års erfarenhet från finansieringsfrågor på Swedbank och dessförinnan SEB.

Metoden som utvecklas har alla förutsättningar att kunna användas i fler sammanhang.
- Detta är inte unikt för vindkraften, utan en modell som kan implementeras i alla projekt som kräver omfattande kapitalinsatser och där storskalighet är en förutsättning. Vi börjar med vindkraften eftersom vi ser en stor, växande marknad för grön energiproduktion, säger Ulf Corné som är grundare av företaget Arise Windpower och som kommer att sitta med i projektets styrgrupp.

Projektet drivs i Västsvenska Industri- och Handelskammarens regi.
- Det är logiskt att handelskammaren samlar kompetens från olika sektorer i den här typen av samverkansprojekt. Bo Rydlinger kommer att arbeta hos oss och jag ser fram emot att vara ett bollplank. Nu ska vi hitta den sorts lösningar som svarar emot såväl globala klimatfrågor som de västsvenska sysselsättningsfrågorna, avslutar Johan Trouvé, vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren

Projektets styrgrupp kommer att bestå av Johan Trouvé, Anders Carlberg och Ulf Corné.

Under Almedalsveckan arrangerar Västra Götalandsregionen och Västsvenska Industri- och Handelskammaren tillsammans ett seminarium på temat hur man gör våg- och vindkraft till en ny industrigren. Välkommen till Sal B23 i Högskolan på Gotland, tisdagen den 30 juni klockan 10.30-12.00.