Haningealliansens mål och budget 2024-2027: Nystart för Haninge

Haningealliansens mål och budget 2024-2027: Nystart för Haninge

I dag presenterar Haningealliansen, M, L och KD, sitt förslag till mål och budget 2024-2027. En ansvarsfull budget i balans som tar sikte på framtiden i ett ekonomiskt utmanande läge.

Haningealliansen presenterar en ny vision och löfte till medborgarna med fokus på att skapa en attraktiv inflyttningskommun som tar ansvar för skattebetalarnas pengar. Haningealliansens politiska plattform prioriterar de fyra områdena: ett tryggare Haninge, utbildning, jobb och näringsliv samt samhällsbyggnad vilka utgör de styrande principerna i budgeten.

Prognosen för 2024 är en ekonomisk inbromsning med kraftigt ökade kostnader för kommunen. Skatteintäkter och generella statsbidrag beräknas öka med 460,6 miljoner kronor (mnkr) till 6 593 mnkr vilket är en lägre ökningstakt än tidigare år. Samtidigt ökar pensionskostnaderna med 100 mnkr. Det är ett mer ansträngt ekonomiskt läge än tidigare och därför har kommunstyrelsens reserv fått en kraftig ökning från 15 mkr år 2023 till 49,5 mnkr för år 2024. Det är för att kunna hantera oväntade volymökningar eller andra kostnadsökningar under året, bland annat på grund av den pågående lågkonjunkturen.

2024 blir ett tuffare år med små marginaler men kommunens nämnder ges utrymme att skapa nödvändiga reformer som kommer ha betydande effekt inom de fyra prioriteringarna i den politiska plattformen. Det mest prioriterade i Haningealliansens budget är att skapa utrymme för att stärka ekonomin i skolan och förskolan.

Tre projekt som presenteras i Mål och Budget 2024-2027 som är på övergripande nivå och av principiellt viktig betydelse är ett etableringsprojekt för Norrby gärde, en trafiklösning vid Österports handelsplats (Ica Maxi, Biltema m. fl.) och ett trygghetsstråk som förbinder nya Vega med Handen.

– Jag är väldigt stolt över vårt samarbete. Vi skapar en nystart för Haninge med sikte på att bli en betydande konkurrent till andra kommuner i kampen om kompetent arbetskraft och viktiga företagsetableringar. Ansvar för skattebetalarnas pengar och kundperspektivet kommer att genomsyra verksamheten framöver, säger Sven Gustafsson, gruppledare för Moderaterna.

– Vi visar att Haningealliansen sätter skolan först. Trots ett ekonomiskt ansträngt läge påbörjar vi nu ett långsiktigt arbete med att stärka resurserna till Haninges skolor. En annan viktig nyhet är att vi under 2024 påbörjar arbetet med Norrby gärde, Haninges skyltfönster som är en centralt viktig plats i Haninges utveckling, säger Nicole Forslund, gruppledare för Liberalerna.

– Jag är glad att vi gemensamt kan lägga en ansvarsfull budget i ett svårt ekonomiskt läge. Haninge ska vara en riktigt bra plats att leva och bo på. Äntligen kan vi skapa en ny trafiklösning vid ICA-maxi rondellen som ska minska trängseln. Vi utvecklar ett efterlängtat trygghetsstråk mellan Handen och Mellanberg. Trivsel och trygghet är A och O för oss, säger Martin Strömvall, gruppledare för Kristdemokraterna.

Kommunfullmäktige fattar beslut om mål och budget 2024-2027 den 12 juli.