Cylindriskt designspråk med yta i krom, nickel eller mässing.

AXOR Uno: Klarhet till perfektion

Klarhet från början till slut: AXOR Uno är en ny badrumskollektion från märket AXOR. Röret, det mest ursprungliga sättet att leda vatten, präglar kollektionens två stilvarianter – vid tvättstället, i duschen och vid badkaret. AXOR Uno har skapats i samarbete med Phoenix Design från Stuttgart och har vunnit de erkände designpriser iF Gold Award 2017 och Red Dot Award 2017. Nu är de typgodkända och klara för försäljning i Sverige.

Formellt enkelt formspråk och estetisk konstruktion

AXOR Uno fortsätter de första puristers obevekliga designprincip med en konsekvent konstruktion: Två exakta cylindrar som mötas i en rät vinkel. Pipens form och greppvarianterna finns både stringenta och lätt böjda. De exakta konturer och de lätt överdrivna proportionerna inom det gyllene snittet formar blandarnas stil som ger rummet en speciell stämning. AXOR Uno fås som standard i ytorna krom, polerad mässing och borstad nickel. Det ger över 70 produkter i specialytbehandlingar för tvättställ, dusch och badkar och sålunda ytterligare utstrålning och individualitet.

Klarhet i funktionaliteten

Stringent eller modern purism; bägge stilar understryker den enkle funktionaliteten. Styrningen av AXOR Uno blandarna har reducerats till det väsentliga: Vattnet sättas på och av med en tryckning på Select-knappen, vid att vrida det så kallade zero-greppet eller ganska ergonomiskt med ett smalt bygelgrepp.

„AXOR Uno är kvintessensen av purism realiserad på den högsta tekniska nivån: klar, minimalistisk, subtil. Denna kollektion anammar purismens mest fascinerande präglar – i form och funktion. Varje produkt avspeglar respekt för materialet och en exakt och konsekvent konstruktion. Bakgrunden är våra krav på perfektion i design, framställning och funktion”, förklarar Beate Broghammer, AXOR Brand Marketing.