Ett bra App Store namn är både unikt och allmängiltigt på samma gång

Nyligen lanserade My Pal Apps byter namn till Happi Papi. Efter endast 6 månader som app-utvecklare kände sig fd My Pal Apps tvungna att byta namn. Omsvängningen beror på en enda sak nämligen att öka synligheten i Apples App Store. Happi Papi förstod att något var fel när man började undersöka varför den engelska versionen av spelet som nu heter “Happi läser” knappt sålde någonting alls fast den svenska versionen toppat försäljningslistan över både utbildnings- och barnspel i nästan en månad.

Vi insåg till sist att vårt engelska app namn (I Read) var för allmängiltigt, säger Patrick Larsson en av grundarna till numera Happi Papi. Vi kunde knappt hitta appen i App Store själva! I Sverige lyckades appen få fotfäste på listorna “av sig själv” och tog sig efter ett par veckor hela vägen till toppen. I USA sålde appen väldigt bra de första dagarna efter att den släppts. Så fort den föll längre bak i vyn “Apps by Release Date” på iPad:en kunde folk inte längre hitta den. Då spelar det ingen roll att man har en riktigt bra app.

Du måste ha ett unikt ord i ditt företagsnamn och i alla app-titlar säger Jens Ode som är den andra grundaren av Happi Papi. Utan ett unikt namn i app-titeln kommer din app att hamna långt ner i listan även om man söker efter den på namnet.

Det räcker dock inte med detta, fortsätter Jens. Du bör dessutom kombinera ditt unika ord med ett mer allmängiltigt för att inte missa att komma med i resultatlistan när mer allmänna sökord används, typ “läsa”.

Med dessa insikter i hand valde vi att döpa om oss till Happi Papi samt att ändra alla våra app-titlar till att både innehålla ordet “Happi” och ett mer allmängiltigt ord för att beskriva vad appen handlar om. Därför heter tex vår succé-app numera “Happi läser” istället avslutar Patrick Larsson.

• Skola

• barn
  • happi papi
  • happi läser
  • kul
  • lära
  • abc
  • appar
  • apps

Happi Papi är Jens Ode och Patrick Larsson, spelutvecklande pappor med 15 års erfarenhet av utveckling av bl a brädspel, DVD-spel och online-spel. Med Happi Papi höjer vi ribban för iPhone och iPad spel för barn genom att skapa appar helt utan reklam och förvillande länkar. Istället erbjuder spelen barn i åldrarna 2-7 år en kul stund medan de får lära sig något nytt om världen runt omkring dem. Lek och lär är vårt motto vilket också är vad barn gör bäst.