The Jungle - en oas för stressfria möten skapad i samarbete med neurodesigner Isabelle Sjövall.

Happy Tammsvik syresätter mötesvärlden - lanserar The Jungle

Happy Tammsviks nya konceptrum, The Jungle, är en tätt grönskande fristad för mänskligt hållbara möten. Ett rum som präglas av artrikedom, naturkänsla och naturliga drivkrafter och tar sitt avstamp i forskningen. I samarbete med neurodesigner Isabelle Sjövall, har man skapat en oas för grönare, skönare möten. Hållbart. För miljön. För oss människor.

- I dagens stressiga värld kan neurodesign och biofili hjälpa oss att stressa ner och hitta en bättre balans i vardagen. Detta vill vi ge våra gäster. Därför har vi skapat ett rum med syftet att reducera stress samt förbättra fokus och koncentration. En plats som främjar återhämtning och kreativitet och där det känns lätt att andas, säger Peter Tzintzis, hotelldirektör på Happy Tammsvik.

För designen står Isabelle Sjövall, en av världens främsta experter inom forskningsbaserad hälsofrämjande arkitektur och design med fokus på välbefinnande och mänsklig hållbarhet.

- Vi har valt designelement med stor omsorg och använt rikligt med gröna växter som en del av inredningen i syfte att öka gästernas välbefinnande. Tapeterna har organiska mönster med fraktaler, något som forskning visar kan ha en stressreducerande effekt på oss männsikor. På så vis hjälper designen till att bidra till återhämtning som en naturlig integrerad del i arbetsmiljön, säger Isabelle Sjövall.

- Vidare har vi jobbat med en lugn färgskala och undvikit signalfärger som kan stressa nervsystemet. Vi har valt textiler och belysning som skapar dynamik, kontrast och variation i rummet. Mattan hjälper till att fånga upp luftburna partiklar och bidrar till en bättre inomhusluft. Tillsammans med övriga textilier i rummet bidrar dessa till en god akustikmiljö, något som är viktigt för att främja social interaktion och gemenskap.

The Jungle är beläget i den vackra historiska herrgården, avskilt och med egen salong och balkong som bjuder storslagen utsikt över Mälaren. Här fanns redan från grunden ett härligt ljusinsläpp och högt i tak vilket bland annat kan öka förmågan till abstrakt och kreativt tänkande.

- När vi på Happy Tammsvik snackar om roligare möten handlar det alltid om gästernas välmående. Vår mission är helt enkelt att eliminera energi(s)lösa möten. Med The Jungle vill vi inspirera alla till friskare, grönare och skönare liv. Vi utmanar gärna branschkollegor att följa; och vill även väcka grön kreativitet på företag, skolor och andra mötesplatser, avslutar Peter Tzintzis.

The Jungle-växter:
Luftrenande: murgröna, svärmorstunga, banddracena, fredskalla, silverkalla, ädelbanan, klätterkalla, stor spjutranka, ampellilja, gullranka.
Luftfuktande; buskpalm, bambupalm, banddracena, bambufikus, ädelbanan, spjutbräken, fredskalla.