Pressmeddelande -

Hälsoprofilen Ulrica Norberg ger ut vandringsboken NOMAD – den läkande kraften i att vandra och bli ett med naturen

Vandring har blivit en livsstil – nästan en fjärdedel av alla svenskar vandrar på semestern. Nu visar hälsoprofilen Ulrica Norberg vägen till denna läkande hälsotrend med en ny bok. Nomad – den läkande kraften i att vandra och bli ett med naturen, tar ett helhetsgrepp om vandring och nomadism som fenomen och innehåller praktiska tips och Ulricas bästa vandringsleder – även pärlorna runt hörnet.

Nomad – den läkande kraften i att vandra och bli ett med naturen släpps den 28 maj och är en bok om vår tids nya själsrehabilitering – att vandra, hitta tillbaka till naturen och på så sätt finna vår sanna essens som människor. Men det är mer än så. Nomad är en bok om nomadism som livsstil för alla vandrare som vill förstå varför vi mår så bra av att gå i naturen, och för de som längtar till nästa tur. Boken innehåller både en fördjupande och en praktisk del, med tips på allt från packning till världens bästa vandringar, även i vårt eget närområde.

– Få saker kan få oss i balans som att komma ut i naturen. Där kan vi få perspektiv på tillvaron, stärka vår hälsa och odla vår kreativitet. Jag vågar säga att det är livsnödvändigt om vi ska kunna växa som individer, samhälle och mänsklighet, säger Ulrica Norberg

Om boken

Vi är alla vandrande människor. Vi utvecklas när vi är i rörelse, oavsett om det är fysiskt, psykiskt eller själsligt. Människan har alltid vandrat med ett syfte: har det inte handlat om jakt på mat så har det varit för att utforska livets mysterier.

Idag ser vi en stark ökning av natur- och ekoturism. Allt fler väljer ett par vandringskängor att semestra i, och aldrig har intresset för naturen, djuren och växterna omkring oss varit större. Genom att koppla ner teknologin en stund, sätta på oss ryggsäcken och kliva ut i vandringsspåret –och istället koppla upp oss mot naturen ökar vi får hälsa och våra insikter – ett steg i taget.

I sin nya bok utforskar Ulrica Norberg den nya trenden nomadism som spås bli det som kan ta oss från mörker till ljus, från kris till balans.

Idag påverkas vi mer än någonsin av teknologi och många människor börjar förändra gamla sätt att bosätta sig och leva. Allt fler flyttar ut på landet, fler reser och upptäcker andra platser. Vi rör oss betydligt mer i både jobbet och livet än vi gjorde för 20 år sedan. Allt fler lever som moderna nomader.

Ulrica är en modern nomad som under de senaste 20 åren har haft världen som sitt arbetsfält. Varje kapitel inleds med en av hennes dagboksanteckningar från olika resor och upplevelser.

Om författaren

Ulrica Norberg har rest och vandrat över hela världen de senaste 20 åren och har skrivit ett dussintals böcker om yoga, hälsa och träning, bland annat bästsäljande Yoga en kvart om dagen, Poweryoga, Återhämtning och Andas. Hon balanserar sitt författarskap med arbetet som internationell yogalärare och föreläsare. Hon har utövat och undervisat i meditation och yoga i över 20 år och är en av de mest rutinerade lärarna i Skandinavien och går idag ofta under titeln ”lärarnas lärare”. Utöver skrivande och yogaundervisning coachar hon människor, företag och organisationer att hitta bättre arbetsflöden, i stresshantering, innovation och utveckling.

Flera av hennes böcker har översatts till andra språk och hon är känd för sin djupa kunskap, varma och ödmjuka framtoning samt unika förmåga att inspirera, entusiasmera och förenkla det svåra.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta:
Natalie Pettersson, Pr- och marknadsansvarig
natalie.pettersson@harpercollins.se

HarperCollins Nordic är det internationella förlaget i Norden ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. HarperCollins Nordic publicerar över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska – under två olika imprints, HarperCollins och Harlequin.

Bland de författare som HarperCollins ger ut märks utländska prisbelönta författare som Karin Slaughter, Don Winslow, Yrsa Sigurdardóttir och Joyce Carol Oates och svenska bästsäljande författare som Emelie Schepp, Maria Borelius, Simon Häggström, Maria Sveland, Agneta Sjödin, Jessica Frej, Kristin Kaspersen med flera.

För mer information: press@harpercollins.se