Pressmeddelande -

Joyce Carol Oates nya hyllade roman ”Mitt liv som råtta” släpps fredag 11 oktober

Joyce Carol Oates nya roman Mitt liv som råtta är en gripande berättelse om familjeband och har bland annat beskrivits som ett ”komplext porträtt av en ung kvinnas kamp när hon förlorar sin familj men finner sig själv” (Booklist). Mitt liv som råtta har hyllats av kritikerna och författaren gästar Skavlan i SVT fredag den 11 oktober kl 21:00, samma dag som boken släpps.

HarperCollins Nordic har tidigare berättat att de är författarens nya förlag i Sverige, Danmark och Finland. Först i utgivningen blir Mitt liv som råtta.

– Hon är en av vår tids mest betydande amerikanska författare med en unik berättarröst, inte lik någon annans, vacker, melodiös och suggestiv, brutal och skoningslös på samma gång. Mitt liv som råtta är en fantastisk berättelse som håller läsaren andlös, säger Céline Hamilton, förläggare.

– Vi på HarperCollins Nordic är oerhört stolta över att ge ut Joyce Carol Oates. Hennes senaste roman är enastående. En novellsamling är på gång samt ytterligare en storslagen roman som Joyce Carol Oates skriver just nu, säger Carina Nunstedt, förlagschef.

Mitt liv som råtta har redan hyllats av både kritiker och läsare:

”Oates roman berör skickligt rasism, sexism och social ojämlikhet samtidigt som det är en gripande historia med en övertygande berättarröst. Den här boken kommer tilltala de som redan är Oates-fans och vinna henne nya.”
- Publishers Weekly

Mitt liv som råtta är en oerhört skicklig beskrivning av människor och deras handlande. Boken håller läsaren andlös.” Betyg 5 av 5
- BTJ-häftet nr 22, 2019. Lektör Inger Ulfstedt-Fjellsson

Oates återkommande teman, utanförskap, förövare och offer, rasism och våld mot kvinnor sammanförs i detta psykologiska och socialt komplexa porträtt av en ung kvinnas kamp när hon förlorar sin familj men finner sig själv.”
- Booklist

”Oates utforskar det kvardröjande ekot av våld fött ur sexism och rasism i en ung kvinnas liv in den här skickligt uppbyggda thrillern.”
- Kirkus Reviews

”En smärtsam sanning om familjeband: de ömmaste känslor kan förändras på ett ögonblick. Du tror att dina föräldrar älskar dig, men är det verkligen dig de älskar, eller barnet de fött?”
- Library Journal

OM BOKEN

Älskar dina föräldrar dig – eller bara barnet de fött?

Violet Rue är yngst i familjen Kerrigan och hon ser upp till sina äldre bröder. I hennes familj håller man varandra om ryggen.

Så när Violet råkar höra sina bröder prata om att de begått ett fruktansvärt brott, slits hon mellan att vara lojal med sin familj eller att berätta för en utomstående.

Beslutet hon fattar kommer att tvinga henne att upptäcka sin egen identitet, bryta familjens förtrollning och efter lång tid i exil, återvända till ett förändrat liv.

Recensionsdag: 24 oktober, 2019

RÖSTER OM JOYCE CAROL OATES

”Oates förefaller alltid ha tillkommit utan motstånd: angeläget, modigt, flödande. Hon skriver som en kvinna som kliver rakt ut i vildmarken utan att se sig om.”
- New York Times Book Review

”En enormt kraftfull författare … som gång på gång tar sig an vad som förmodligen är det stora amerikanska temat – sökandet efter ett jag … Den centrala punkten är naturligtvis kärlek.”
- The Guardian (UK)

”Oates är en gigant … rakt igenom underbar och angelägen.”
- NPR Books

”Oates mästerliga dialog och livfulla skildringar är förtrollande.”
- People

”Oates är en fullkomligt orädd författare … med modigt hjärta och närmast övermänsklig fantasi.”
- Los Angeles Times

”Ett av de mest betydande amerikanska författarskapen.”
- Washington Post

”Ingen nutida författare har undersökt det förunderliga i att leva i dagens USA – utforskat varje samhällsskikt – i samma utsträckning som (Oates) gjort.”
- The Nation

För mer information kontakta:
Natalie Pettersson, PR- och marknadsansvarig
Natalie.pettersson@harpercollins.se

OM FÖRFATTAREN

Joyce Carol Oates, född 1938 i staten New York, är en av USA:s mest betydande författare. Oates har utmärkt sig som en av de största inom den samtida amerikanska litteraturen och har tilldelats flera priser; bland annat National Humanities Medal, National Book Critics Circle Ivan Sandrof Lifetime Achievement Award och PEN/Malamud Award. Oates har nominerats till Pulitzerpriset och skrivit några av vår tids mest angelägna verk inklusive de bästsäljande romanerna Blonde, som nominerades till National Book Award, och New York Times-bästsäljaren Fallen som tilldelades Prix Femina 2005. Oates vann också 2019 års Jerusalempris, ett internationellt litteraturpris som tilldelas författare vars verk behandlar mänsklig frihet i samhället. Joyce Carol Oates är verksam vid Princeton University och har varit medlem av American Academy of Arts and Letters sedan 1978.

HarperCollins Nordic är det internationella förlaget i Norden ett dotterbolag till HarperCollins Publishers. HarperCollins Nordic publicerar över 1100 titlar per år på svenska, norska, danska och finska – under två olika imprints, HarperCollins och Harlequin.

Bland de författare som HarperCollins ger ut märks utländska prisbelönta författare som Karin Slaughter, Don Winslow, Yrsa Sigurdardóttir och Joyce Carol Oates och svenska bästsäljande författare som Emelie Schepp, Maria Borelius, Simon Häggström, Maria Sveland, Agneta Sjödin, Jessica Frej, Kristin Kaspersen med flera.

För mer information: press@harpercollins.se