Pressmeddelande -

Restaurangkedjan Harrys skänker 272 000 kr för att hjälpa till att förebygga sexuellt våld mot barn.

Under perioden 23 november till 31 december 2018 gick 20 kr av varje såld hamburgare på alla Harrys till stiftelsen Tappra barn. Genom att ha sålt över 13 000 hamburgare har restaurangkedjan fått ihop en anmärkningsvärd summa som kommer att göra skillnad för många barn.

Harrys har sedan tidigare ett CSR-projekt som heter Harrys Foundation. Projektet fokuserar på att göra livet bättre för barn i Sydafrika. Genom att samla in och skänka pengar har man bland annat kunnat bygga upp tre stycken förskolor i kåkstaden Khayelitsha.

- CSR är en väldigt viktig del av företagsamhet och vi vill föregå med gott exempel. Därför ville vi även göra något för landet som vi bedriver vår verksamhet i, säger Niclas Möller, VD Harrys Pubar AB.

Det var genom tanken på det lokala engagemanget som Harrys valde att göra en julkampanj ihop med Tappra barn. Tappra barn är en stiftelse som jobbar med att på olika sätt samla in pengar till barn i Sverige som har det svårt. Engagemanget började 2011 med en välgörenhetsgolf i Linköping och har nu utökats till både andra städer och fler insamlingstillfällen. De har sedan starten skänkt över sex miljoner kronor till bland annat Barndiabetesfonden, Ronald McDonald hus, Novahuset och tjejjouren Beata.

Summan som skänks från Harrys kommer huvudsakligen gå till att förebygga sexuellt våld mot barn i samhället.

- Ett av de bästa samarbeten någonsin och detta kommer verkligen att göra skillnad för barnen. Harrys visar verkligen med denna insamling att man bryr sig om barnen i Sverige och är ett föredöme för restaurangbranschen, säger Niklas Lillman grundare av stiftelsen Tappra barn.

Regioner

Harrys är folkets krog. På Harrys står det varma, välkomnande bemötandet och den goda, vällagade maten i centrum. Krogkedjan Harrys startade i Falkenberg 1993 och finns idag på närmare ett 30-tal orter i Sverige. Krogarna drivs dels av fristående franchisetagare, dels av moderbolaget Harrys Pubar AB, med huvudkontor i Göteborg. Krogkedjan sysselsätter cirka 1000 personer i Sverige. Läs mer på www.harrys.se

Carina Fabregat

Harrys, ett brasseri med svenska rötter.

Harrys är ett brasseri med svenska rötter; en avslappnad mötesplats där mat, dryck och människor förenas. Alltid välkomnande och vällagat.

Harrys startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 20-tal orter i Sverige. Restaurangerna drivs dels av fristående franchisetagare, moderbolaget Harrys Pubar AB har sitt servicekontor i Göteborg. Läs mer på www.harrys.se​

Harrys
Östra Larmgatan 16