Villa Martinson i Jonsered

Hasselbladstiftelsen bjuder in naturvetare att söka stipendium

Skrivarstipendiet

Hasselbladstiftelsen bjuder in naturvetare att söka skrivarstipendium!

Här får du som är naturvetare möjlighet till lugn och ro för att koncentrera dig på ditt skrivande. Stipendiet består av en vistelse under hela september månad i Villa Martinson och 10 000 kronor.

Om du är en naturvetare som är verksam som lärare eller forskare vid ett universitet eller högskola i Sverige, är detta stipendium för dig.

Marina Panova
Marina Panova fick skrivarstipendiet 2023. Marina jobbar med utvecklingen av eDNA (miljö-DNA) som verktyg för miljöövervakning i havet och är stationschef på Tjärnö marina laboratorium

Om Hasselblad Science

Hasselblad Science är Hasselbladstiftelsens naturvetenskapliga gren. Stiftelsens ändamål är att främja såväl fotografi som naturvetenskap. Inom Hasselblad Science delar vi ut forskningsanslag, donationer och stipendier med inriktning på större projekt av långsiktig strategisk betydelse, med fokus på Västsverige.

Fyll i ansökan vår hemsida. Deadline för ansökan: 15 maj 2024.

Jonsered

Vistelsen äger rum i den idylliska Villa Martinson som är belägen nära Jonsereds herrgård. Huset har fått sitt namn från den prisbelönta författaren Harry Martinson, som själv tillbringade tid här i sin ungdom.