Ny Nordisk Fotografi på Hasselblad Center

Ny Nordisk Fotografi på Hasselblad Center

NY NORDISK FOTOGRAFI 2013 OCH VICTORSTIPENDIERNA

Välkommen till pressvisning onsdagen den 5 juni kl 10 på Hasselblad Center

Pressvisningen leds av stiftelsens Verkställande Direktör Bo Myhrman.
Curator Dragana Vujanovic presenterar utställningen och alla deltagare. Juryn bestående av Anna Fox, professor i fotografi vid University for the Creative arts, Farnham och Thomas Joshua Cooper, professor vid den fotografiska avdelningen vid the Glasgow School of Art presenterar årets vinnare av Victor-stipendierna.

Utställningskatalogen presenteras också vid pressvisningen.

Vernissage onsdagen den 5 juni kl 18.00 – 20.00

Invigning kl 18.30 då 2012 års Victorstipendiater presenteras

Utställningen Ny Nordisk Fotografi 2013 öppnar för allmänheten 7 juni och pågår fram till 18 augusti.

Deltagare i Ny Nordisk Fotografi 2013 och tävlande om Victor-stipendierna:
Hannes Anderzén (SE)
Malin Bernalt (SE)
Savas Boyraz (TR)
Hallgerdur Hallgrímsdóttir (IS)
Jonna Kina (FI)
Frida Klingberg (SE)
Christopher Landin (SE)
Santiago Mostyn (US)

Curator: Dragana Vujanovic

Idén om dokumentärfotografi som ett neutralt registrerande av verkligheten är sedan länge upplöst, men utmaningen att skildra sociala frågor är fortfarande aktuell. Konstnärerna i utställningen Ny Nordisk Fotografi 2013 utforskar fotografins möjligheter och svårigheter att gestalta den andre, de undersöker mediets förändrade funktion i samhället där övervakning spelar en allt större roll, och de avromantiserar mytomspunna etablerade genrer som krigsreportage eller landskapsbilder. Många belyser konfliktfyllda situationer genom konstnärliga aktioner. Några uppehåller sig vid språket och bilden som sociala konstruktioner. Ett genomgående tema i utställningen är problematiseringen av fotografiets verklighetsanspråk och synliggörandet av fotografen bakom kameran.

De deltagande konstnärerna i årets utställning kommer från Finland, Island, Sverige, Turkiet och USA. De har studerat vid Akademin Valand, Göteborg, Finnish Academy of Fine Arts, Helsingfors, Glasgow School of Art, Glasgow, Konstfack och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Utställningen Ny Nordisk Fotografi kretsar kring de eftertraktade Victorstipendierna. Två av deltagarna erbjuds möjlighet till vidareutbildning och ateljévistelse i länder utanför Norden; vid Glasgow School of Art eller The University of the Creative Arts i Franham och International Studio & Curatorial Program (ISCP) i Brooklyn, New York.

Juryn:
Anna Fox Professor of Photography at the University for the Creative Arts, Farnham
Thomas Joshua Cooper Professor of Fine Art at the Glasgow School of Art

Urvalskommittén:
Mitro Kaurinkoski, chef, Photographic Gallery Hippolyte, Helsingfors
Cecilia Sandblom, fotograf Hasselbladstiftelsen
Dragana Vujanovic, curator Hasselbladstiftelsen
Louise Wolthers, forskare Hasselbladstiftelsen

Tack till Arctic Paper, Göteborgstryckeriet och Mornington Hotel Stravaganza, Göteborg

För pressbilder kontakta Jenny Blixt: 031-7782154, jenny.blixt@hasselbladfoundation.org

BIld: Yigit © Santiago Mostyn