Påminnelse Pressvisning - Joan Fontcuberta

Joan Fontcuberta – Hasselbladpriset 2013
The Nature of Photography – The Photography of Nature
26 oktober–19 januari

Hjärtligt välkommen till pressvisning av utställningen Joan Fontcuberta – Hasselbladpriset 2013 The Nature of Photography – The Photography of Nature 24 oktober kl 11 på Hasselblad Center, i närvaro av Joan Fontcuberta. Utställningen öppnar för allmänheten 26 oktober.

Utställningen på Hasselblad Center uppmärksammar den katalanske fotografen Joan Fontcuberta, som har utsetts till den 33:e mottagaren av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Utställningen för samman några av Fontcubertas tidigaste och mest ikoniska serier: Herbarium (1984) och Fauna (1987) presenteras tillsammans med Constellations (1993), Sputnik (1997) och de senare Sirens (2000) och Orogenesis (2002). Verken utgör en resa genom botanik, zoologi, astronomi, kosmonautik, paleontologi och geografi, sett genom konstnärens pseudovetenskapliga lins. Fotografierna av till synes verkliga blommor, djur och stjärnor refererar till historiska och filosofiska diskussioner om det fotografiska mediet.

De senaste 10 årens Hasselbladpristagare:

2013: Joan Fontcuberta, Barcelona, Spanien
2012: Paul Graham, Storbritannien/USA