Mark Levengood, foto: Camilla Lindqvist, Anders Petersen foto: Cecilia Sandblom.

Våren på Hasselblad Center - program och visningar

Program och visningar
Under våren anordnar Hasselbladstiftelsen en mängd programpunkter i samband med utställningen Anders Petersen City Diary. Vi ordnar också ett antal bokreleaser och program på Vetenskapsfestivalen.

Bokrelease 13 Stories of War
Onsdag 21 februari kl 18, Hasselblad Center

The view from the house in Irpin on June 30, 2022
© Roman Bordun

Samtal mellan Emine Ziyatdinova, Ukrainian Warchive och Paul Hansen, dokumentärfotograf. I boken har The Ukrainian Warchive samlat individuella visuella essäer skapade av 13 ukrainska fotografer och konstnärer som visar vilken påverkan ett fullskaligt krig har haft på deras land och dess folk sedan den ryska invasionen i februari 2022.

Specialvisningar: Staden & Sårbarhet
28 februari & 13 mars kl 17, Hasselblad Center & Göteborgs konstmuseum
Utifrån två tematiker sätts Hasselbladstiftelsens utställning City Diary i dialog med Göteborgs konstmuseums utställning Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus.

Fotoboken: Anders Petersen
Tisdag 26 mars kl 12, Stadsbiblioteket, Trappscenen
Hasselbladstiftelsens biblioteksansvarige Andréas Hagström visar ett urval fotoböcker ur stiftelsens bibliotek, inspirerat av Anders Petersens utställning.

Bokrelease The Informal Monument.
Onsdag 27 mars kl 17.30, Konstmuseets butik
Fotografduon Willner-Olsson presenterar sin bok i samtal med Hasselbladstiftelsens arkiv- & biblioteksansvarige Andreas Hagström. År 2021 mottog Willner-Olsson Hasselbladstiftelsens fotobokstipendium för boken The Informal Monument.

Samtal: Vikten av däggdjurs bröstmjölk och Arktis klimat
Onsdag 17 april kl 17, Stadsbiblioteket, Trappscenen
Hur kan AI-verktyg hjälpa oss förstå outforskade sockermolekylerna i däggdjurs bröstmjölk och hur de är kopplade till immunsystemet? Och hur är klimatförändringarna i Arktis sammankopplade med väder och klimat i övriga världen.
Välkommen till ett samtal med forskarna Daniel Bojar och Hans Chen som har fått Hasselbladstiftelsens anslag för Unga forskare 2023. Hör mer om deras forskning, framsteg och utmaningar, och vilken betydelse den kan ha för framtiden.

A Fragile Hope ett samtal med Joakim Odelberg
Onsdag 17 april kl 19, Auktionsverket Kulturarena