RGBDCT02_88W0-20, 2016 © Stan Douglas, Courtesy of the artist, David Zwirner, New York/London and Victoria Miro, London.

Året Hasselbladpristagare kommer till Göteborg

Stan Douglas 2016 års Hasselbladpristagare

Den kanadensiske konstnären Stan Douglas kommer till Göteborg för att ta emot Hasselbladpriset den 17:e oktober. Dagen efter hålls ett symposium och hans första separatutställning i Sverige öppnar på Hasselblad Center.

Hasselbladpriset är ett erkännande av framstående fotografiska gärningar och tilldelas konstnärer som utvecklar mediet i nya och banbrytande riktningar. Det delades ut första gången 1980 till Lennart Nilsson och är ett av världens mest betydelsefulla fotografiska pris. Idag består priset av en miljon kronor, en guldmedalj och ett diplom.

Pressvisning 17 oktober

Välkommen till pressvisning av utställningen, i närvaro av Stan Douglas och Hasselbladstiftelsens curatorer Louise Wolthers och Dragana Vujanović Östlind på Hasselblad Center den 17 oktober kl 11.

Anmäl ditt deltagande senast 13 oktober: jb@hasselbladfoundation.se, 031-778 21 54

Om utställningen

Stan Douglas tvärdisciplinära arbeten förenar fotografi, film och scenkonst på innovativa sätt. Han lägger särskild uppmärksamhet på förbisedda händelser, historier och karaktärer som är del av större narrativ och globala tillstånd.

Stan Douglas arbetar främst som filmregissör. Han manövrerar stora persongallerier, kostymer och scenografier för att göra nedslag i historien. I över tre decennier har fotografi spelat en central roll i hans praktik, och i synnerhet under de senaste åren. Hasselbladprisutställningen fokuserar på två typer av bilder som Stan Douglas arbetar med, dels sammansatta bilder, som består av många enskilda fotografier, dels syntetiska bilder, vilka är skapade helt i datorprogram.

År 2001 gjorde han den stora tablån Every Building on 100 West Hastings. Det är ett sömlöst digitalt montage föreställande en gatuscen i ett av Vancouvers mest utsatta områden. Andra sammansatta fotografier finns i serierna Crowds and Riots (2008) och Disco Angola(2012). Den förra består av storskaliga iscensättningar av avgörande händelser i Vancouvers nutidshistoria, som alla skildrar människor som kollektivt motsätter sig makten. I Disco Angola antog Stan Douglas rollen av en fotojournalist från 1970-talet som parallellt återger inbördeskriget i Angola och den spirande undergroundkulturen kring discoscenen i New York.

De syntetiska bilderna utgörs av trilogin Corrupt Files (2013), Night (2014-15) och DCTs (2016). De sistnämnda är konstnärens senaste arbeten och visas här för första gången. Verken i serien Corrupt Files är förstörda digitala filer som blir till abstrakta bilder. Serien Night består av nattskildringar av marginaliserade och numera rivna områden i Vancouver, vars minne Stan Douglas återskapade med hjälp av 3D-modellering. De kalejdoskopiska bilderna i serien DCTs är resultat av omvänd JPEG-kodning, vilket betyder att Stan Douglas började skapa en bild genom att skriva dess kod, istället för att fotografera.

De tre fotografierna i den uppmärksammade serien Midcentury Studio (2010) är dock varken sammansatta eller syntetiska – varje bild är en exponering. Här klev Stan Douglas in i rollen av en fiktiv fotograf och serien skildrar den tidiga pressfotografin i efterkrigstidens Nordamerika, genom att imitera den tidstypiska stilen, innehållet och tekniken. Utställningen speglar Stan Douglas undersökning av fotografi, från mediets narrativa till dess abstrakta möjligheter, och ger en överblick över hans användning av både historiska processer och nyskapande mjukvaruprogram.

Om Stan Douglas

Stan Douglas är född 1960 i Vancouver, där han bor och arbetar. Han är den 36:e Hasselbladpristagaren och detta är hans första separatutställning i Sverige. I samband med Hasselbladpriset publiceras en ny bok om Stan Douglas arbete av MACK. Den innehåller en nyskriven essä av Noam M. Elcott samt en intervju med Stan Douglas av Roxana Marcoci.

Hasselbladstiftelsens curatorer: Louise Wolthers och Dragana Vujanović Östlind