Annika von Hausswolff på Hasselblad Center

Grand Theory Hotel

Hasselblad Center
27 feb – 15 maj

Annika von Hausswolff är en av Nordens ledande konstnärer. Hennes nya separatutställning på Hasselblad Center visar ett urval arbeten från de senaste tio åren. Här vidareutvecklas teman som alltid präglat Annika von Hausswolffs konstnärskap; kriminologi, det undermedvetna och ett djupt intresse för fotografi.

Om utställningen:

Annika von Hausswolffs mångfasetterade konstnärskap speglas i utställningens titel, Grand Theory Hotel, där hon bjuder in oss till olika rum – surrealistiska, feministiska eller fotografiska – som vävs samman till en svindlande helhet. Annika von Hausswolff etablerades i början av 1990-talet som en av de mest tongivande konstnärerna i Sverige som utmanade 1970-talets dokumentära traditioner och 1980-talets subjektivt orienterade fotografi. Hennesarbeten genomsyras ofta av ett socialt engagemang. Hon använder iscensättningar och ett associativt bildspråk som metod för att skapa bilder där gränserna mellan fiktion och verklighet är flytande. Ett annat utmärkande drag för Annika von Hausswolffs konstnärskap är den rumsliga gestaltningen där fotografierna ofta förenas med skulpturala element som persienner och textilier, vilket skapar omslutande installationer.

Curator: Dragana Vujanovic, Hasselbladstiftelsen

Om boken:

I samband med utställningen publiceras en ny bok om Annika von Hausswolff, utgiven av Hasselbladstiftelsen och Art and Theory Publishing, formgiven av designstudion Malmsten Hellberg. Boken släpps den 11 maj på Hasselblad Center i Göteborg, och den 18 maj på Mindepartementet i Stockholm.

Om konstnären:

Annika von Hausswolff (f 1967), bor och arbetar i Göteborg. Åren 2007-2012 var hon en framträdande professor i fotografi vid Göteborgs universitet, med stort inflytande på den yngre generationens fotografer. Hon representerade Sverige på Venedigbiennalen 1999 och hennes verk finns representerade i många svenska och betydande internationella samlingar som The Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Moderna Museet, Stockholm, Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art, Stockholm; Kiasma, Helsingfors; Astrup Fearnley Collection, Oslo, samt Hasselbladstiftelsen, Göteborg. Annika von Hausswolff är en av grundarna och redaktörerna för konstbloggen tsnoK.se.

Bild: The Eyewitness, 2015 © Annika von Hausswolff
Courtesy Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art

Om Hasselbladstiftelsen

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylls genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Tre stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladpristagare.