Roman Bordun - The view from the house in Irpin on June 30, 2022

Bokrelease av 13 Stories of War med Emine Ziyatdinova och Paul Hansen på Hasselblad Center

Bokrelease

Den 21 februari släpps boken 13 Stories of War på Hasselblad Center i Göteborg. Boksläppet hålls i anslutning till årsdagen för Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari. Under kvällen presenterar Emine Ziyatdinova, redaktör för boken och medgrundare av Ukrainian Warchive, boken och talar med Paul Hansen, som skrivit förordet, till boken.

I boken 13 Stories of War har The Ukrainian Warchive samlat individuella visuella essäer skapade av 13 ukrainska fotografer och konstnärer som visar vilken påverkan ett fullskaligt krig har haft på deras land och dess folk sedan den ryska invasionen i februari 2022.

Var och en av de presenterade fotograferna har utifrån sina egna olika yrkeserfarenheter och ambitioner dokumenterat den förödelse som kriget orsakat i deras hemland.

Professionella fotojournalister och dokumentärfilmare, har i stor utsträckning bevakat det rysk-ukrainska kriget sedan starten 2014. Bildkonstnärer skiftade fokus från existentiella reflektioner över det moderna samhället till att fånga den hårda verkligheten av militär aggression och fullskaligt krig. En av fotograferna som främst arbetat med VR och IT, återvände till sin panoramakamera 2022. En student använder sin kamera för att utforska hur det dagliga livet har förändrats i hennes hemstad. En tidigare chef för Azovregementets presstjänst inom Ukrainas nationalgarde, spelade en avgörande roll som ögon och röst för de ukrainska trupper som belägrades vid Azovstals järn- och stålverk våren 2022. Han togs som krigsfånge i slutet av maj och utväxlades i slutet av september samma år.

Deras fotografiska vittnesmål går bortom konventionella berättelser och tillsammans med text ger de läsarna ett nyanserat och personligt perspektiv som går utöver den typiska mediebevakningen. Essäerna fördjupar sig i teman som motstånd, förlust och hopp och ger en levande redogörelse av den mänskliga erfarenheten i konfliktens mitt.

Förord av Paul Hansen

Förordet är skrivet av den svenske fotojournalisten Paul Hansen. I det betonar han bildernas relevans, det djup som dessa vittnesmål ger läsaren och hur de initierar ett djupare samtal om det militära våldets inverkan på Ukraina.

The stories and testimonies in this book are not only photographs. They are beautiful, brutal, present, and personal - photographic adjectives, lled with content that is deeper and more relevant than most news photography can ever hope to be. But, perhaps most importantly, they are historical documents, visual evidence to be presented in a future where the fog of war has cleared, and justice once again prevails.” Ur förordet av Paul Hansen

Hasselbladstiftelsen är medfinansiärer till projektet och Louise Wolthers, forskare på Hasselbladstiftelsen berättar varför hon tycker projektet är viktigt:

Ukrainian Warchive har gjort en viktig insats för att bevara och sprida bilder av kriget i Ukraina, och för att stödja fotografer och konstnärer från olika discipliner. Projektet markerar inte bara betydelsen av fotografi som information och kommunikation utan bidrar också till forskningen inom fotografier som bevis och deras roll inom den framtida historieskrivningen”.

Ukrainian Warchive

Alla fotografier är en del av samlingen Ukrainian Warchive (Ukrainian Photo Archive of War), ett digitalt arkiv som samlar och bevarar stillbilder från professionella fotografer som dokumenterar det rysk-ukrainska kriget. Projektet syftar till att skydda det fotografiska arvet och minnet av kriget och stödja ukrainska fotografer som dokumenterar händelserna i Ukraina. Boken har finansierats av Hasselbladstiftelsen, Svenska institutet och Institutet för humanvetenskap i Wien (Institut für die Wissenschaften vom Menschen, IWM) inom programmet Documenting Ukraine.

Konstnärer och verk i boken

Julia Kochetova - War is Personal
Yana Kononova - Radiations of War
Evgeniy Maloletka - The Siege of Mariupol
Lisa Bukreyeva - Do Not Look at the Pain of Others
Roman Pashkovskiy - The Torture Rooms
Alena Grom - This Mad, Mad World
Sergii Polezhaka - Naїve Ukrainian Gardens
Dmytro Kozatskyi - Azovstal
Sasha Kurmaz - Red Horse
Alexander Glyadyelov - War
Olia Koval - 12 Frames
Viacheslav Ratynskyi - New Ordinary?
Roman Bordun - Let’s Keep it for Better Times

Tid och plats för bokreleasen

Datum och tid: onsdag 21 februari, kl 18-19
Plats: Hasselblad Center i Göteborgs konstmuseum