Carrie Mae Weems vid prisutdelningen 13:e oktober. Foto: Sofia Sabel

Carrie Mae Weems - prisutdelning och utställning

Prisutdelning

Fredagen den 13:e oktober 2023 delades Hasselbladpriset ut till pristagaren Carrie Mae Weems.

Priset delades ut av Sten Tolgfors, landshövding i Västra Götaland och Britt-Marie Mattsson, författare och journalist höll ett samtal med pristagaren. Joshua Chuang, Hasselbladprisets juryordförande höll tal och Bronius Rudnickas från Hasselblad AB gav pristagaren en digital mellanformatskamera från det Göteborgsbaserade kameraföretaget. Hvilakvartetten från Göteborgs symfoniker spelade.

Utställning - Carrie Mae Weems Hasselblad Award 2023

Utställningen hyllar Carrie Mae Weems, 2023 års vinnare av Hasselbladpriset. Den omfattar sju viktiga verk som tillsammans speglar Weems engagemang för social rättvisa. Fotografi är ett av de konstnärliga verktyg som hon använder för att konfrontera den smärtsamma historia som formar vår samtid, och för att granska maktförhållanden – oavsett om det gäller i personliga relationer eller inom större politiska strukturer.

Ett centralverk i utställningen är den betydelsefulla Kitchen Table Series från 1990. De tjugo iscensatta tablåerna utspelar sig i konstnärens eget kök där Weems spelar huvudrollen i berättelsen om en kvinna och hennes roller som älskare, vän och mamma. Serien gör köksbordet till den scen där våra liv utspelas. Att göra detta privata rum offentligt – och att ge en glimt av en svart kvinnas vardag – är en politiskt stärkande handling. I linje med Weems filmiska och performativa arbetsmetoder får vi möta henne trettio år senare, i ett annat kök, i videoverket The Search 2020). Den här gången är köket platsen där Weems reflekterar över motståndet mot rasism och behovet av samhällsförändringar.

Verken All the Boys (2016) och Remember Me (2019) kretsar kring det systematiska förtrycket och massarresteringarna av svarta män. Dubbelporträtten anspelar på häktningsbilder och skapar en medvetenhet om hur polis, media och stora delar av allmänheten uppfattar och skildrar dessa män som kriminella. I Blue Notes (2014–15) placerar Weems färgfält på korniga, blåtonade porträtt av främst svarta konstnärer för att peka på vilka som inkluderas och exkluderas i kulturhistorien. I Constructing History (2008) återskapas våldsamma historiska händelser, som morden på medborgarrättsledarna Malcolm X och Martin Luther King, eller president John F. Kennedy. Konstnären undersöker hur dessa brutala händelser har format, och fortsätter forma amerikaners liv. Slaveriets historia och kolonialismens våldsamma arv utgör kärnan i denna utställning. Ett tydligt exempel är serien From Here I Saw What Happened and I Cried (1995–96) med historiska fotografier av svarta individer. Daguerreotypier av förslavade personer fotograferade på 1850-talet kombineras med andra våldsamma, förminskande och stereotypa bilder – alla infärgade i blodrött. I skarp kontrast till dessa bilder presenteras även Weems tidigaste serie, Family Pictures and Stories (1978–84), där hon på ett intimt sätt skildrar sin familj. Serien är dels ett unikt familjealbum, dels en större berättelse om livet för svarta amerikaner, skildrat i ömsinta och förtroliga ögonblick.

I samband med utställningen och priset har en ny bok publicerats om Carrie Mae Weems arbeten. Boken innehåller serierna som är med i utställningen och curator Elvira Dyangani Ose har skrivit en essä. Boken Carrie Mae Weems Hasselblad Award 2023 publiceras av Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König.

Carrie Mae Weems är den första afroamerikanska kvinnan att tilldelas Hasselbladpriset och tionde kvinnan av fyrtiotre pristagare. Hon är en banbrytande konstnär som alltid utgår från sina egna erfarenheter i utforskandet av rasism, politik och mänskliga rättigheter. Det är hög tid att hylla Weems som en av vår tids viktigaste bildkonstnärer inom fotografi.

Carrie Mae Weems föddes 1953 i Portland, Oregon och bor i Syracuse, New York.

Utställningen på Hasselblad Center är konstnärens första separatutställning i Sverige och är del av Hasselbladpriset som även består av 2 000 000 kronor och en guldmedalj. Till priset tillkommer en Hasselbladkamera från det Göteborgsbaserade företaget Hasselblad.

Relaterat innehåll