Cooper & Gorfer på Hasselblad Center i februari

Cooper & Gorfer

26 februari–15 maj 2011

Hasselblad Center

Fotografierna från en resa till Kirgizistan står i fokus i Cooper & Gorfers första stora separatutställning på Hasselblad Center. Konstnärsduon gestaltar ett folks kollektiva minnen genom iscensatta sagor och myter. Bilderna bearbetas digitalt för att skapa måleriska collage där berättelsen aldrig är linjär - istället antyds mångbottnade och drömlika verkligheter. I samband med vernissage släpps Cooper & Gorfers tredje bok.

Cooper & Gorfers verk tillhör en narrativ fotografisk tradition med rötter i 1700- och 1800-tals måleri. Deras skapandeprocess är intuitiv och organisk. En nyfikenhet drar dem till okända platser där de finkänsligt och lyhört observerar omgivningen. Idéer blir till och förverkligas genom nära samtal med personerna de porträtterar. Cooper & Gorfer har med samma arbetsmetod tidigare skildrat Island och Qatars nutidshistoria.

Sarah Cooper (1974) och Nina Gorfer (1979) bor och är verksamma i Göteborg. Med bakgrund inom konst och arkitektur tog de Master-examen vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg, 2005. Duon har sedan dess haft separatutställningar på Kulturhuset (2008) och galleri Christian Larsen (2010) i Stockholm. Hösten 2009 visades ett urval av bilderna ur serien Qatar i Hasselblad Centers projektrum Gallerigången. Parallellt med konstprojekten arbetar Cooper & Gorfer med redaktionella och kommersiella fotografiska uppdrag under namnet SEEK.

Vernissage & bokrelease fredag 25 februari, 18-20
Boksignering 19.00
Klädsel: Kavaj

Välkomna

Bild: The Blue Shola © 2010 Cooper & Gorfer

För mer information eller intervjuförfrågningar vänligen kontakta Jenny Blixt

På Hasselblad Center visas fyra stora fotoutställningar per år, varav en är årets Hasselbladpristagare. Ambitionen är att visa utställningar med både svenska och internationellt erkända fotografer. Vi belyser även nya fotografiska tendenser i den årligen återkommande utställningen Ny Nordisk Fotografi. Parallellt presenteras kortare utställningar i projektrummet Gallerigången.

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.