Fotostipendier 2014 från Hasselbladstiftelsen

Fotostipendier 2014 från Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsens stipendier till Grez-sur-Loing och San Michele erbjuder vistelse utomlands för arbete med ett fotografiskt projekt i bild och/eller text. Årets stipendiater är Marthe Aune Eriksen och Katerina Mistal.

Grez-sur-Loing

Marthe Aune Eriksen tilldelas Hasselbladstiftelsens 2-månaders stipendievistelse på Hôtel Chevillion i den nordiska konstnärs- och författarkolonin Grez-sur-Loing. Stipendiebeloppet är på 30 000 kronor.

I sitt fotografiska arbete fokuserar Marthe Aune Eriksen på förbisedda områden och kulturlandskap i gränslandet mellan stad och periferi. I Grez-sur-Loing kommer hon föra detta arbete vidare i en ny serie fotografier. Mer än konventionellt landskapsfotografi eller dokumentära verk är Marthe Aune Eriksens fotografier strikta kompositioner av linjer, ytor och fält, där element i landskapet ses som ren form. Motiven återfinns ofta på platser som sällan drar till sig uppmärksamhet och hennes bilder är dämpade och analytiska. Marthe Aune Eriksen har en konstnärlig utbildning från konsthögskolan i Oslo och har deltagit i ett antal solo- och grupputställningar i Norge och Sverige.

San Michele

Katerina Mistal tilldelas Hasselbladstiftelsens stipendievistelse på en månad i Villa San Michele på Capri. Stipendiebeloppet är på 20 000 kronor.

Katerina Mistal kommer att arbeta med redigeringen av sitt fleråriga projekt Kustlinjer till en fotobok. Kustlinjer handlar om historia, mobilitet och relationsutveckling i Europas gränsområden och om de barn som bor vid de yttre gränserna i Europa. Katerina Mistal fotograferar barnen i rät linje längs kusten, som på konkret och symboliskt vis markerar Europas geografiska och politiska gränser. Vistelsen på San Michele ger stipendiaten möjlighet att koncentrerat förbereda underlag, texter och bildmaterial till boken.

Victor-stipendierna

Utställningen Ny Nordisk Fotografi 2014 har vernssage den 23:e maj och då kommer 2 stipendiater utses till de prestigefulla Victor-stipendierna. 8 nyutexaminerade fotografer är utvalda och ställer ut på Hasselblad Center under sommaren.

Deltagare i Ny Nordisk Fotografi 2014 och tävlande om Victor-stipendierna:
Simon Berg
Joachim Fleinert
Linda Maria Thompson
Lotta Törnroth
Pål Henrik Ekern
Johan Österholm
Anja Linnea Hellström
Malin Griffiths
Utställningen Ny Nordisk Fotografi 2014 öppnar för allmänheten 25 maj och pågår fram till 17 augusti.
Urvalskommittén:
Annika von Hausswolff, konstnär
Cecilia Sandblom, fotograf Hasselbladstiftelsen
Dragana Vujanovic, curator Hasselbladstiftelsen
Louise Wolthers, forskare Hasselbladstiftelsen

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylls genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladspristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.
Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.