Hasselblad Center visar i Gallerigången - Lars Wallsten "Fall."

Hasselblad Center visar i Gallerigången - Lars Wallsten "Fall."

Lars Wallsten
Fall.

2 april–15 maj 2011
Gallerigången, Hasselblad Center

Utställningen Fall. uppmärksammar fotografiska metoder med höga anspråk på bevisförmåga. Kriminalfotografin har en särskild ställning i alltmer ifrågasatta juridiska processer. Fall. är Lars Wallstens personliga tolkning av hur händelser kan reduceras till påvisbara visuella detaljfakta.
Verklighet, sanning och realism har alltid varit omdiskuterade begrepp
i relation till fotografin. Den snabba utvecklingen av digitalfotografi har lett till osäkerhet kring fotografins status, samtidigt som det finns ett stort behov inom rättsväsendet att använda fotografi för att styrka fakta och bevis. Det kan verka oskyldigt och neutralt men är självklart inte det.
Wallsten använder skalor, siffror och pilar för att diskutera fotografiska bevis av spår. En måttstock placerad på en persons hud antyder skada och hemmavåld. Numrering ger en stark visuell kontrast till olika platser. En pil indikerar en riktning och en uppvisande gest. Utställningen Fall.uppmärksammar att fotografi kan vara ett maktutövande.

Lars Wallsten (f 1957) bor och är verksam i Göteborg och Stockholm.
1996 tilldelades han Hasselbladstiftelsens stipendium till Grez-sur-Loing, Frankrike.

Serien Fall. är fristående men nära förbunden med Wallstens doktorsavhandling Anteckningar om Spår, skriven vid Högskolan för fotografi. Lars Wallstens disputation äger rum den 27 maj 2011.

Utställningen är ett samarbete mellan Hasselbladstiftelsen och Högskolan för fotografi.

Hasselbladstiftelsen presenterar i Hasselblad Center fyra stora fotoutställningar per år, varav en är årets Hasselbladpristagare. Ambitionen är att visa utställningar med både svenska och internationellt erkända fotografer. Vi belyser även nya fotografiska tendenser i den årligen återkommande utställningen Ny Nordisk Fotografi. Parallellt presenteras kortare utställningar i projektrummet Gallerigången.

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.