Six Seconds, 2000 @ Alfredo Jaar

Hasselbladpriset 2020 och 2021

Alfredo Jaar utsågs till Hasselbladpristagare 2020 men då omständigheterna kring pandemin omöjliggjorde en prisutdelning och utställning hösten 2020 togs beslutet att flytta fram projektet till hösten 2021. Detta innebär också att ingen ny pristagare kommer att utses 2021.

Nytt inköp till samlingen

Hasselbladpriset tillkännages vanligtvis den 8 mars, på Victor Hasselblads födelsedag, men i år kommer vi istället att presentera ett betydande inköp till vår fotografiska samling. Hasselbladstiftelsens fotografiska samling består av ca 3000 fotografier, med fokus på verk av Hasselbladpristagare, samt verk av svenska och nordiska fotografer.

Om Alfredo Jaar

Alfredo Jaar är den 40:e Hasselbladpristagaren. Prisutdelningen kommer att äga rum i Göteborg hösten 2021 då också en utställning med Jaars verk ska öppna på Hasselblad Center.

”Jag känner mig extremt hedrad och stolt över att få detta otroliga erkännande. Jag vill uttrycka min förvåning och djupa tacksamhet till Hasselbladstiftelsen och några av de tidigare mottagarna av detta pris som har lärt mig så mycket, som Daido Moriyama, Bernd & Hilla Becher, Robert Frank, Susan Meiselas, William Klein och Henri Cartier-Bresson. Hela min praktik har kretsat kring bilders politik och detta generösa erkännande ger mig stöd och styrka att fortsätta min resa i dessa mörka tider,” sägerAlfredo Jaar.

Alfredo Jaar föddes i Santiago, Chile, 1956. Han studerade arkitektur och filmskapande och har en examen från Instituto Chileno-Norteamericano de Cultura 1979 och Universidad de Chile, Santiago, 1981. Jaar emigrerade från Chile 1982, under Pinochets militärdiktatur. Hans utställning på Fundación Telefonica i Chile, Santiago (2006), var hans första i sitt hemland på 25 år. Jaar bor och arbetar i New York.

Jaars mest uppmärksammade och långsiktiga arbete är The Rwanda Project (1994–2000). Det är ett svar på den tystnad, likgiltighet och passivitet från globala Nord till händelserna i Rwanda som skördade över en miljon liv. Med hjälp av bland annat överlevandes vittnesmål och bilder, avslöjar projektet världens tystnad inför folkmord och testar besökarens desensibilisering mot bilder av våld. Det undersöker också konstens begränsade förmåga att representera tragedi.

Utställningen på Hasselblad Center hösten 2021

Utställningen på Hasselblad Center med Alfredo Jaar kommer att belysa centrala frågor i hans konstnärskap, nämligen hur vi kan bli mer mottagliga för bilder av andras lidande; hur media i globala nord försummar underrepresenterade grupper och delar av världen, samt hur fotografi aldrig återger en verklighet, utan snarare skapar nya verkligheter och tolkningar av världen – ett exempel på det sistnämnda är det textbaserade verket “You do not take a photograph, you make it” (2013). Andra arbeten i utställningen inkluderar den storskaliga installationen Shadows (2014) och Searching for Africa in LIFE (1996).

Pristagarboken Alfredo Jaar Hasselblad Award 2020

Boken som publiceras i samband med utställningen kommer att inkludera samtliga verk från utställningen och dessutom presentera en rad projekt som speglar kärnan i Jaars konstnärskap, bland andra The Rwanda Project (1994-2000), The Sound of Silence (2006) och A Hundred Times Nguyen (1994), samt ett urval offentliga interventioner.

Den framstående franska filosofen Jacques Rancière, som är engagerad i frågor om mänskliga rättigheter, skriver en ny essä till boken.

Hasselbladpristagare 1980–2020

2021 Inget pris delas ut