Bild: Carl Ander

Kalle Sanner ny VD för Hasselbladstiftelsen

Kalle Sanner blir ny VD för Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsen har nöjet att meddela att Kalle Sanner kommer att tillträda som ny verkställande direktör från och med den 22 januari 2024. Med en gedigen bakgrund inom fotografi och erfarenhet från ledande positioner inom konstutbildning tar Kalle Sanner över rodret efter Christina Backman.

Kalle Sanner är fotograf i grunden och har tidigare arbetat som enhetschef för film, fotografi och litterär gestaltning på HDK - Valand. Sanner är också verksam som frilansfotograf med inriktning på arkitektur och stillebenfotografi med egen studio.

"Med Kalle Sanners djupa kunskap för fotografi och konst, hans energi och nyfikenhet får Hasselbladstiftelsen en VD som kommer förvalta arvet efter Erna och Victor Hasselblad. Vi är övertygade om att Kalle kommer att leda stiftelsen med skicklighet och vision säger Göran Bengtsson, Hasselbladstiftelsens styrelseordförande.

Kalle Sanner om sitt nya uppdrag:
"Jag är hedrad över att få ta över uppdraget som VD och för möjligheten att få ta del av det kompetenta kollegium som så inspirerande driver stiftelsens arbete framåt."

Under Kalle Sanners ledning kommer Hasselbladstiftelsen att fortsätta stärka sitt engagemang inom både fotografi och naturvetenskap. Med ett omfattande nätverk inom och utanför akademin kommer Kalle Sanner aktivt bidra till denna utveckling. Kalle Sanner tillträder som VD den 22 januari 2024.

Christina Backman, nuvarande VD för Hasselbladstiftelsen, kommer att överta rollen som Hasselbladstiftelsens styrelseordförande efter Göran Bengtsson.