Prins Carl Philip delar ut Hasselbladpriset till Wolfgang Tillmans

Prins Carl Philip delar ut Hasselbladpriset till Wolfgang Tillmans

Prisutdelning i Göteborg

Vi har glädjen att meddela att H.K.H. Prins Carl Philip är årets utdelare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Årets Hasselbladpristagare är den tyske konstnären Wolfgang Tillmans. Konferencier under prisceremonin på Göteborgs konstmuseum den 30 november blir Ebba Kleberg von Sydow. Nytt för i år är också att priset återigen delas ut i Göteborg.

Pressvisning

Välkommen till pressvisning den 30 november kl 11 i Hasselblad Center med årets Hasselbladpristagare Wolfgang Tillmans. På pressvisningen närvarar även priskommitténs ordförande Simon Baker, curator för fotografi vid Tate Modern, Hasselbladstiftelsens verkställande direktör Christina Backman och stiftelsens curatorer Dragana Vujanovic och Louise Wolthers.

Anmäl ditt deltagande senast 27 november till Jenny Blixt, jb@hasselbladfoundation.se, tel 0708930712

Symposium, utställning och bok

Den 1 december öppnar en utställning med pristagarens verk i Hasselblad Center. I utställningen visas bland annat serien truth study center och ett nytt, storskaligt videoverk. Samma dag arrangerar Hasselbladstiftelsen ett symposium i Wolfgang Tillmans ära.

I samband med Hasselbladpriset publiceras en bok om Wolfgang Tillmans arbeten, formgiven av konstnären och utgiven av förlaget Walther König.

Hasselbladpriset

Hasselbladpriset är ett av världens mest betydelsefulla fotografiska pris och delades ut första gången 1980 till Lennart Nilsson. Idag består priset av en miljon kronor, en guldmedalj och ett diplom. I många år var H.K.H. Prinsessan Lilian utdelare av Hasselbladpriset. Förra gången Prins Carl Philip medverkade som prisutdelare var 2008, då vinnaren var Graciela Iturbide.

Läs mer på Hasselbladstiftelsens hemsida

Bild: Wald (for transparency)