Babblarna och Anneli Tisell på Bok och Bibliotek 2007

I Babblarnas värld bor vännerna Bibbi, Babba, Bobbo, Diddi, Dadda och Doddo. Babblarna är specialpedagogik när den är som absolut bäst och har kommit till för att ge barn en extra skjuts i sin tidiga språkutveckling. Anneli Tisell, upphovsman till Babblarna är mamma till ett barn med Downs syndrom. Hon tyckte att specialpedagogiskt material ofta var väldigt tråkigt och bestämde sig helt enkelt för att göra något åt det. Babblarna är en av många specialpedagogiska produkter hon skapat inom den egna förlagsverksamheten på Hatten Förlag AB. Under Bok och bibliotek håller hon ett miniseminarium om Babblarna, fredag 12.30, F4. I samband med Bok och Bibliotek lanseras också Babblarnas alldeles egen hemsida, www.babblarna.se Vilka är Babblarna? Babblarna finns i fyra böcker och som dataspel. Pedagogiken i böckerna om Babblarna är baserad på Karlstadmodellen, en språkträningsmodell utvecklad särskilt för barn med extra behov av språkträning. Detta är till nytta för alla barn i tidig språkutveckling. Böckerna om Babblarna aktiverar barnet till att svara, gissa och fylla i. Barnet tränas strukturerat i hur det svenska språket är uppbyggt och på att använda språkets melodi. Varje gång man läser böckerna om Babblarna jobbar man omedvetet med språkutveckling. För mer information om Babblarna och Hatten Förlag kontakta Anneli Tisell 0736-871407 anneli@tisell.com Hatten Förlag AB, Lejonstigen 4, 181 32 Lidingö. Telefon 08-767 01 70, Fax 08-767 69 70 www.hattenforlag.se, info@hattenforlag.se