Inbjudan till pressvisning på Havets Hus i Lysekil fredagen den 20/2

Inbjudan till pressvisning på Havets Hus i Lysekil fredagen den 20/2

Havets Hus i Lysekil visar normalt två av de cirka 15 olika bläckfiskarter som återfinns i svenska vatten, och ingen av dessa 15 har något svenskt artnamn. Vi på Havets Hus tyckte att de definitivt borde ha svenska artnamn, inte bara det vetenskapliga. Särskilt med tanke på de unika egenskaper som dessa djur har. Lagom till pressvisningen på Havets Hus, har två av våra åttaarmade bläckfiskar, Eledone cirrhosa lagt ägg. Går det bra med äggvården, så blir det också första gången i Havets Hus historia, som vi får en massa nykläckta bläckfiskungar.

Havets Hus anordnade, i samarbete med ArtDatabanken, en artnamnstävling för sina besökare ”Havets Hus egen Linnè”, där man kunnat lämna in sina egna förslag på artnamn för bläckfiskarna. Därefter med hjälp av en jury bestående av: Roger Jansson Havets Hus, Per Alström Slu, Barbara Bland Slu och Kennet Lundin Göteborgs Naturhistoriska museum, har två artnamn valts ut av alla roliga förslag som kommit in. Sedan har de vinnande namnen gått vidare till namnkommittèn på ArtDatabanken, vilken är den instans som formellt bestämmer om nya artnamn i den svenska faunan.

Nu är det äntligen avgjort, namnkommittén godtog de nya artnamnförslagen från artnamnstävlingen på Havets Hus i Lysekil, och de nya artnamnen på bläckfiskarna är….

Program

pressvisning av de nya svenska artnamnen för de svenska bläckfiskarterna Eledone cirrhosa och Sepia officinals

Plats: Havets Hus i Lysekil

Tid: 12.00 fredagen den 20/2

• Havets Hus: Presentation, rundturatt beskåda de fina bläckfiskarna
  • Namnjuryn: Berättar lite om bläckfiskar i våra vatten och att ingen av våra ”svenska” bläckfiskar har något svenskt artnamn. Kanske någon berättelse, skröna m.m.
  • Namnjuryn: berättar om artdatabanken och namnkommitténs arbete
  • Namnjuryn: berättar om alla roliga förslag som kommit in till namntävlingen och presenterar vinnarna. som också får berätta lite om hur de motiverat sitt namn och får som avslutning sätta upp de nya artskyltarna

Mer information om:

Havets Hus se www.havetshus.se

Bilder finns att ladda ner på http://www.mynewsdesk.com/se/havets_hus_i_lysekil_ab

Havets djur, utställning och skolverksamhet:

Helen Sköld, Marinbiolog Havets Hus

Helen.skold @havetshus.se

Havets Hus djur samt bilder kontakta:

Roger Jansson, Akvarietekniker och fotograf

roger.jansson@havetshus.se

För bokning av pressbesök:

Maria Jämting, VD

maria.jamting@havetshus.se

Fakta:

Om akvariet

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet. Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl. Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl. Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av småfläckig rödhaj.

Mer om Lysekil

Havets Hus ligger i Lysekil. Lysekils kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapet Bohuslän. Centralort är Lysekil. Kommunen består dels av Stångenäset och dels av Skaftö. Lysekil ligger längst ut på Stångenäset vid inloppet till Gullmarsfjorden och är sedan mitten av 1800-talet en populär badort. Numera också känd för Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor. Förutom den viktiga turismen omfattas näringslivet av bland annat fiskindustri, marin forskning och petrokemisk industri. Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/lysekil eller www.lysekil.se