Äventyrligheter på Havets Hus i sommar

Äventyrligheter på Havets Hus i sommar

Nattvandringar, kaparutmaning och sommarläger är några av de spännande äventyr som Havets Hus erbjuder i sommar.

Havets Hus är ett av Bohusläns populäraste besöksmål. Många västerhavslevande arter återfinns i såväl klapp- som tunnelakvarium. Bläckfiskarna virvelkrake och sidensepia är exempel på ovanliga arter som finns här. Varje sommar återinplanteras egenuppfödd småfläckig rödhaj från kajen utanför Havets Hus. Detta görs för att öka kunskapen om arten men också för att sprida kunskap om hajarnas utsatta situation i världen.

I dag börjar årets sommaraktiviteter som inleds med aktiviteten vilda barn bakom kulisserna. Hela sommaren fortsätter i samma anda med spännande äventyr för både stora och små. Nattvandring ger besökarna möjlighet att se vad djuren gör om natten och genomförs 9, 16 och 23 juli samt 3 och 4 augusti mellan kl 20-21. Kaparutmaningen sker ombord på T/S Kvartsita som ligger vid Ångbåtsbryggan utanför Havets Hus måndagen den 6, 13 och 20 juni, samt fredagen den 10 och 17 juni. Ombord på skeppet får besökare i mindre grupper träffa en kapare och lösa olika uppdrag som krävs för ett liv till sjöss. Aktiviteten är speciellt anpassad för barn mellan 6-12 år. Strandskolorna och Hav & Landlägret genomförs traditionsenligt liksom ett hajsläpp i inledningen av Lysekils västerhavsvecka. Det och mycket mer händer på Havets Hus i sommar.

Dagsprogram 15/6-23/8 2015

TidAktivitet
10.15Vilda barn bakom kulisserna. Bara barnen får följa med och se   hur det ser ut bakom kulisserna.Varje dag
11.00Bli kapare för en dagVarje dag
12.00Fågelguidning. Lär känna våra vanligaste havsfåglarVarje dag
13.00Fråga mig! Havets Hus guider svarar på alla kluriga frågorVarje dag
14.00Matning av djuren i dagens akvariumVarje dag
14.00Dykare matar fiskarna i tunnelakvarietTisdagar och fredagar
15.00Klappa djuren i havetVarje dag
16.00Fråga mig! Havets Hus guider svarar på alla kluriga   frågorVarje dag
17.00Hela Västra Götalands VästerhavVarje dag

Kalendarium

VeckaDatumAktivitet
V. 25-3415/6-23/8Sommarlovsaktiviteter
V. 26-33DagligenSälsafari kl. 13
V. 28-30Torsdagar (20.00)Nattvandring – programnyhet! Bokning senast dagen innan, 20 platser.
V. 28-306,10,13,17 och 20/7Kaparaktiviteter ombord på Kvartsita
V. 26-28, 30-32Mån-onsStrandskola miniorer
V. 27-28,30Tors-freStrandskola juniorer
V. 28-30TorsdagarKvällsstrandskola för barn
V. 29Ons-freHav & Land, sommarläger
V. 32Hela veckanVästerhavsveckan 2015
V. 32Måndag 03-augHajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar   från Havets Hus brygga. Läs om våra bevarandeprojekt på Havets Hus hemsida.
V. 3819-20/9Hummeraktiviteter
V. 40-44Höstlovsaktiviteter på Havets Hus