Använd dina sinnen på Havets Hus i Lysekil

Använd dina sinnen på Havets Hus!

Lördagen den 18 april anordnar Havets Hus i Lysekil en temadag om havet främst för dig som har syn - eller hörselnedsättningar. Givetvis är alla välkomna som är nyfikna på en annorlunda upplevelse om havet. Under dagen hålls två specialutformade guidningar om livet i havet, med fokus på känsel, smak, lukt (samt antingen syn eller hörsel). Lär dig mer om krabbor och maneter, känn på sjöborrarnas taggar och provsmaka alger och andra läckerheter från havet. Dessutom anordnas en tävling där man genom att känna sig fram får gissa vilka saker från havet som gömmer sig i våra hemliga lådor. Kom och inspireras av havet med hjälp av dina sinnen!

Program - lördagen 18 april

11.00 Använd dina sinnen, en guidning i akvariet med fokus på smak, lukt, känsel och hörsel. Samling vid första akvariet

14.00 Använd dina sinnen, en guidning i akvariet med fokus på smak, lukt, känsel och syn. Samling i teatern (planerad hörselslinga, samt skrivtolk bokad, teckenspråkstolk kan beställas vid föranmälan)

Tävling!

"Havets hemligheter" - vad gömmer sig i de hemliga lådorna? Känn efter och gissa... Vinnarna presenteras kl.15 i teatern.

Havets Hus visar Västerhavets djurliv

Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Akvariet i och Bistro & Café Havets Hus är öppet dagligen, från klockan 10.

Mer information finns på www.havetshus.se

Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri. Här finns Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna samt Bohusläns vackra granitklippor.

Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/templates/default____1067.aspx eller www.lysekil.se

Mer information om Havets Hus, kontakta:

Michael Johansson, VD Havets Hus

michael.johansson@havetshus.se

Mer information om temadagen och havets djur, kontakta: Anna-Lisa Wrange, marinbiolog på Havets Hus

anna-lisa.wrange@havetshus.se

Mer information om besök eller bilder, kontakta:

Roger Jansson, akvarietekniker och fotograf på Havets Hus

roger.jansson@havetshus.se